2021-07-03 at 10.04.00

نشانه‌های نخستین رویداد مثبت «قارچ سیاه» در سمنگان مشاهده شده است

مسوولان صحی در سمنگان می‌گویند که نشانه‌های مشکوک بیماری «قارچ سیاه» در شفاخانۀ ویژۀ بیماران کرونا در شهر ایبک، مرکز این ولایت مشاهده شده است. به گفتۀ مسوولان صحی، یک مرد ۷۰ ساله با نشانه‌های بیماری قارچ سیاه به این مرکز درمانی مراجعه کرده است. این مرد کهن‌سال باشندۀ شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان است.

داکتر خلیل مصدق، رییس صحت عامۀ ولایت سمنگان امروز (شنبه، دوازدهم سرطان) با تأیید این رویداد به خبرگزاری نشانه می‌گوید که شخص مراجعه‌کننده همۀ نشانه‌های بیماری قارچ سیاه را دارد. به گفتۀ آقای مصدق، این مرد کهن‌سال بیماری کرونا را نیز سپری کرده است.

آقای مصدق می‌افزاید که این فرد مشکوک از بیماری شکر یا دیابت نیز رنج می‌برد. رییس صحت عامۀ ولایت سمنگان خاطرنشان می‌سازد که آزمایش‌ها بالای این مرد ‌کهن‌سال در حال انجام است. او تأیید می‌کند که همۀ نشانه‌های قارچ سیاه در این مرد کهن‌سال دیده می‌شود.

مسوولان صحی در سمنگان اما اضافه می‌کنند که آزمایش این بیمار زمان بیشتری نیاز دارد تا به گونۀ قطع ثابت شود که آیا او به بیماری قارچ سیاه مبتلا است و یا خیر.

بر اساس گزارش‌های صحی، قارچ سیاه یک بیماری مهلک است که پس از گسترش موج سوم کرونا در جهان رشد کرده است. این بیماری از طریق خاک به مجراهای تنفسی منتقل می‌شود. پندیده‌گی در بینی و چشم و از دست دادن بینایی از نشانه‌های برجستۀ این بیماری شمرده می‌شوند.

وزارت صحت عامه، دیروز (جمعه، یازدهم سرطان) از ثبت نخستین مورد مثبت قارچ سیاه در کابل خبر داد. این مورد در شفاخانۀ افغان – جاپان ثبت شده است؛ شفاخانۀ ویژۀ بیماران کرونا در غرب کابل. پیش از این، موارد ابتلا به بیماری قارچ سیاه در هند مشاهده شده است.