شیرین تگاب

پرتاب هاوان از سوی طالبان در فاریاب 4 کشته و 14 زخمی برجای گذاشت

محمدجان آریا

22 October 2020

مسوولان امنیتی در ولایت فاریاب می‌گویند که در نتیجۀ پرتاب یک هاوان از سوی جنگ‌جویان گروه طالبان در مرکز ولسوالی شیرین‌تگاب این ولایت، چهار کشته و چهارده زخمی برجای گذاشته است. همۀ قربانیان این رویداد را افراد ملکی تشکیل می‌دهند. در این میان زنان و کودکان نیز شامل‌اند.

محمدکریم یورش، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت فاریاب در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که جنگ‌جویان گروه طالبان حوالی ساعت 11:00 پیش از چاشت امروز (پنج‌شنبه، اول عقرب) چندین فیر هاوان را به بازار «مرکز» ولسوالی شیرین تگاب، شلیک کرده‌اند. آقای یورش می‌افزاید که این هاوان چهار کشته و چهارده زخمی برجای گذاشته است. در میان قربانیان این رویداد زنان و کودکان نیز شامل‌اند. آقای یورش اما دربارۀ شمار دقیق کودک و زنانی که در این رویداد زیان دیده‌اند، جزییات نمی‌دهد.

سخنگوی پولیس ولایت فاریاب علاوه می‌کند که طالبان به منظور هدف قرار دادن پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در مرکز ولسوالی شیرین تگاب هاوان پرتاب کرده‌اند. او خاطرنشان می‌سازد که پنج‌شنبه‌ها در مرکز ولسوالی شیرین تگاب بازارچۀ ویژه به خاطر داد‌وستد بازرگانی برگزار می‌شود. به گفتۀ آقای یورش، شمار زیادی از روستاییان ولسوالی شیرین تگاب در این روز برای خرید و فروش لوازم‌شان به مرکز این ولسوالی سرازیر می‌شوند. او تأکید می‌کند که در این رویداد به نیروهای امنیتی و دفاعی کشور آسیبی نرسیده است.

بر اساس گزارش فرماندهی پولیس ولایت فاریاب، در یک ماه پسین این دومین‌ باری است که جنگ‌جویان گروه طالبان به هدف ضربه زدن به نیروهای امنیتی و دفاعی کشور به مرکز ولسوالی شیرین تگاب هاوان پرتاب می‌کنند. گروه طالبان اما تاکنون در این باره به رسانه‌ها چیزی نگفته‌اند.

از سوی دیگر، از دو ماه به این‌سو عملیات پاک‌سازی در شاهراه نمبر یک شبرغان – میمنه جریان دارد. مارشال عبدالرشید دوستم نیز در هفتۀ جاری از عملیات نیروهای امنیتی و دفاعی در این شاهراه دیدن کرده است. اما وضعیت جنگی و نابسامانی‌های امنیتی کماکان در شاهراه نمبر یک شبرغان – میمنه ادامه دارد. در بیشتر موارد افراد ملکی قربانی این درگیری‌ها می‌شوند.