گفت و گوی صلح

گفتمان صلح میان جوانان در بلخ

نشستی زیر عنوان گفتمان صلح میان جوانان، کنش‌گران مدنی و شماری از اعضای هیأت مذاکراتی صلح دولت در شمال و شمال‌شرق کشور برگزار شده است. در این نشست فاطمه گیلانی و خالد نور، اعضای هیات مذاکره‌کنندۀ صلح دولت به گونۀ آنلاین حضور داشتند و به پرسش‌های شرکت‌کننده‌گان پاسخ ارایه کرده‌اند. این گفتمان از سوی مرکز ملی دیالوگ و ترقی در ولایت بلخ برگزار شده است.

در این نشست شماری از زنان و فعالان مدنی خواستار وضاحت بیش‌تری دربارۀ چگونه‌گی بحث‌ها در پیوند به ارزش‌های آزادی بیان، حقوق زنان، حقوق بشر، قانون اساسی، محاکمۀ عاملان قربانیان جنگ و دستاوردهای دو دهۀ پسین از سوی هیات مذاکراتی دولت با طالبان شدند.

خانم مشعل دانش، دانش‌جوی دانشگاه بلخ از اعضای هیات مذاکره‌کنندۀ صلح دولت می‌خواهد که باید بحث روی حفظ ارزش‌های زنان و دختران در اولویت گفت‌وگوهای صلح با طالبان قرار بگیرد. خانم دانش می‌افزاید که جمع‌آوری دیدگاه جوانان و فعالان مدنی نیز در پیوند به چگونه‌گی صلح بسیار مهم است.

از سوی دیگری، مرمر حکیم، دانش‌جوی رشتۀ ارتباطات دانشگاه بلخ به این باورست که صلح تاکنون به ‌عنوان یک خواست باقی‌ مانده و شمار زیادی از شهروندان کشور راجع به محتوای مذاکرات صلح با طالبان چیزی نمی‌دانند. او تأکید می‌کند که افزایش خشونت‌ها به روند آموزش‌وپرورش کشور صدمه وارد کرده است.

با این حال، فاطمه گیلانی، عضو هیأت مذاکره‌کنندۀ صلح دولت در پاسخ به پرسش‌های شماری از فعالان مدنی می‌گوید که پس از تأمین صلح اجتماعی در کشور، راه دشوار صلح سیاسی نیز هموارتر خواهد شد. همچنان خالد نور، جوان‌ترین عضو هیأت مذاکره‌کنندۀ صلح دولت، آزادی بیان را مهم‌ترین ارزش‌ مورد بحث با طالبان می‌داند. آقای نور می‌افزاید که اعضای هیأت مذاکراتی دولت به تأمین این ارزش پایبند هستند. او خاطرنشان می‌سازد که موضوع قربانیان جنگ تاکنون روی میز مذاکرات صلح به بحث گرفته نشده است.

در همین ‌حال، عبدالعزیز رحمتی، رییس اجرایی مرکز ملی دیالوگ و ترقی می‌گوید که آنان یک سلسله گفتمان‌های صلح را جهت آگاهی بیش‌تر میان شهروندان و هیأت مذاکره‌کنندۀ صلح دولت در ولایت بلخ برگزار کرده‌اند.

آقای رحمتی علاوه می‌کند که برگشت زندانیان آزاده شدۀ طالبان به میدان‌های جنگ یکی از نگرانی‌های جوانان است که در گفتمان‌ها بیان می‌شود. به گفتۀ رییس اجرایی مرکز ملی دیالوگ و ترقی، هر ماه یکی از برنامه‌های گفتمان صلح در یکی از ولایت‌های کشور برگزار می‌شود.

این چهارمین برنامۀ گفتمان صلح میان جوانان، فعالان مدنی و اعضای هیأت مذاکره‌کنندۀ صلح دولت افغانستان است که در بلخ برگزار شده است. از این پیش در شماری از ولایت‌های دیگر کشور نیز برنامۀ مشابهی برگزار شده است.