WhatsApp Image 2020-04-06 at 12.05.28 PM

آغوش گرم کرونا برای پذیرایی از مقامات؛ در یک هفتۀ پسین سه ولسوال در بدخشان مبتلا شده‌اند

مسوولان ادارۀ صحت عامۀ بدخشان می‌گویند که نتایج آزمایش سه بیمار مشکوک به ابتلای ویروس کرونا در این ولایت به تازه‌گی مثبت اعلان شده است. به سخن آنان در این میان دو ولسوال نیز شامل هستند. مسوولان وزارت صحت عامۀ کشور سه روز پیش اعلام کردند که نتیجۀ آزمایش ولسوال «یفتل پایان» نیز مثبت است. با این حال، تنها در سه روز گذشته سه مقام محلی در ولایت بدخشان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

شاهدالله دانشی، رییس بخش مبارزه با کرونا در ولایت بدخشان به خبرگزاری نشانه می‌گوید، با ثبت سه واقعۀ تازه، شمار مبتلایان ویروس کرونا در این ولایت به چهار مورد رسیده است و خطر گسترش این ویروس در بدخشان نیز وجود دارد. به گفتۀ او، رویدادهای ثبت شده در بدخشان را  ولسوالان و مسوولان بلندپایۀ حکومتی تشکیل می‌دهند. زیرا به سخن او، شماری از مقام‌های محلی چند روز پیش با یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا که هنوز نتیجۀ او روشن نشده بود، نشست‌های پیهم برگزار کرده‌اند.

آقای دانشی می‌افزاید که ادارۀ صحت عامۀ بدخشان به همۀ ولسوالان و کارکنانی که با نخستین بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این ولایت تماس داشته‌اند، هدایت داده است که خود را قرنطینه کنند و جهت انجام آزمایش به شفاخانۀ ویژۀ بیماران «کووید 19» در شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان مراجعه کنند.

انتشار ویروس کرونا در میان مسوولان بلندرتبۀ حکومتی با انتقادهایی نیز همراه است. شماری از فعالان مدنی بدخشان می‌گویند که مسوولان بلندرتبۀ حکومتی به رهنمودهای بهداشتی بی‌توجهی می‌کنند و از همین رو، این ویروس در میان آنان انتشار یافته است. سیف‌الدین سایس، رییس جامعۀ مدنی بدخشان می‌گوید: «حکومت محلی بدخشان مردم را قرنطینه کرد، اما مسوولان به گونۀ گروهی بدون رعایت رهنمودهای بهداشتی نشست‌های حکومتی را برگزار کردند که در این نشست‌ها به احتمال زیاد ویروس کرونا در میان همۀ کارمندان دولتی انتشار یافته است.» به گفتۀ او، نزدیک به یک هفته پیش شمار زیادی از ولسوالان بدخشان در یک «کنفرانس ویدیویی» با رییس جمهور کشور نشست داشتند و فردای آن روز نتیجۀ آزمایش یکی از این ولسوالان، مثبت گزارش شد. آقای سایس می‌افزاید: «از این‌که ولسوالان همه‌روزه با گروه‌های مختلف اجتماعی در تماس هستند و با شماری زیادی از مردم دیدار دارند، خطر انتشار این ویروس در جامعه توسط ولسوالان نگران‌کننده است.»

رییس جامعۀ مدنی بدخشان با اظهار نگرانی از بی‌توجهی مسوولان محلی در تطبیق شرایط و اصول قرنطینه هشدار می‌دهد، اگر همۀ ولسوالانی که در «کنفرانس ویدیویی» شرکت کرده بودند، قرنطینه نشوند، خطر بروز یک فاجعۀ انسانی در ولایت بدخشان محتمل است. او همچنان از کسانی که در یک هفتۀ گذشته با این ولسوالان در تماس بوده‌اند، نیز می‌خواهد که خودشان را در خانه قرنطینه کنند تا از سرایت این ویروس به دیگران جلوگیری شود.

با این‌حال، نیک محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان می‌گوید که تماس روزمره و رسیده‌گی به مشکلات مردم، ولسوالان و مسوولان بلندپایۀ محلی را در معرض ابتلا به این ویروس قرار داده است. آقای نظری می‌افزاید که از یک‌سو تماس‌های زیاد و روزمره با مردم و از سوی دیگر عدم رعایت رهنمودهای بهداشتی و شرایط قرنطینه از سوی آنان سبب شده است که به ویروس کرونا مبتلا شوند.

در همین حال، منابع به خبرگزاری نشانه می‌گویند که شمار دیگری از ولسوالان بدخشان نیز از داشتن نشانه‌های ویروس کرونا شکایت دارند و از ریاست صحت عامۀ بدخشان خواسته‌اند که آنان را مورد آزمایش قرار دهد.

این درحالی است که حدود یک هفته پیش، نخستین دور قرنطینۀ ولایت بدخشان پایان یافت. مسوولان محلی بدخشان امروز (یک‌شنبه، چهاردهم ثور) دومین دور تطبیق قرنطینۀ این ولایت را رسماً اعلام کردند. آنان همچنان تاکید کردند که در ده روز نخست این دور، برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در شهر فیض‌آباد و ولسوالی‌های این ولایت، محدودیت‌های جدی بر گشت‌وگذار مردم در اماکن عمومی، اعمال خواهد شد.