IMG-20200227-WA0004

استقبال از کاهش خشونت‌ها در بدخشان

پس از عملی شدن طرح کاهش خشونت‌ها از سوی گروه طالبان، ایالات متحدۀ امریکا و حکومت افغانستان، میزان خوش‌بینی مردم به روند جاری گفت‌وگوهای صلح افزایش یافته و همه روزه در شماری از ولایات افغانستان با استقبال از عملی شدن کاهش خشونت‌ها، مردم به آیندۀ روشن و صلح پایدار جشم امید دوخته‌اند.

پنجمین روز از کاهش خشونت‌ها افزون بر این‌که رضایت مقام‌های امریکایی و حکومت افغانستان را به دنبال داشته، موجی از خوش‌بینی را در میان مردم بوجود آورده است و ساکنان شماری از ولایت‌ها با راه اندازی همایش‌های خیابانی خواهان دوام کاهش خشونت‌ها و آتش‌بس دایمی در افغانستان گردیدند.

به تازگی در بدخشان، شماری از فعالان نهادهای مدنی، جوانان دانشگاهی و باشندگان شهر فیض آباد مرکز این ولایت در یک همایش خیابانی ضمن استقبال از کاهش خشونت‌ها، از گروه طالبان می‌خواهند که از جنگ دست کشیده و فرصت پیش آمده برای صلح را از دست ندهند.

خدای رحم رحمانی، مسوول نهاد همبستگی مردم شهدا در بدخشان می‌گوید که آنان با استقبال از کاهش خشونت‌های یک هفته‌ای از گروه طالبان می‌خواهند مدت زمان کاهش خشونت‌ها را طولانی‌تر نموده و زمینه را برای یک آتش‌بس دائمی فراهم نمایند.

به گفتۀ آقای رحمانی، مردم افغانستان از جنگ خسته شده‌اند و طرف‌های درگیر باید متناسب با خواست مردم روند گفت‌وگوهای صلح را سرعت بخشیده و برای ایجاد صلح دائمی در این کشور تلاش کنند.

آصفه کریمی، یکتن از زنان بدخشان که در راه اندازی این همایش خیابانی استقبال از طرح کاهش خشونت‌ها، سهم داشته می‌گوید که گروه طالبان، حکومت افغانستان و گروه‌های مختلف سیاسی دخیل در سیاست افغانستان باید از فرصت طلایی پیش آمده برای صلح استفاده نموده و به داستان خون و خشونت در افغانستان نقطۀ پایان بگذارند.

به گفتۀ وی جنگ و نا امنی افزون بر این‌که تمام زیر ساخت‌ها را نابود ساخته و فرصت‌های بی‌شمار توسعه‌ را از اختیار مردم افغانستان گرفته است، فضای زندگی را نیز برای مردان و زنان افغانستان چنان تنگ و تاریک ساخته است که حتا امیدی برای ادامۀ یک روز زندگی را از اختیار آنان گرفته است.

کریمی می‌افزاید که در گفت‌گوهای صلح نباید ارزش‌های بدست آمده طی نزدیک به دو دهۀ اخیر به ویژه ارزش‌های بدست آمده در زمینۀ حقوق زنان به معامله گرفته شود.

به گفتۀ کریمی، نتایج کاهش خشونت‌ها در این چند روز اخیر برای آنان امیدوار کننده است و آرزو دارند که گروه طالبان با دوام کاهش خشونت‌ها زمینۀ آتش‌بس دائمی را فرهم نموده و گام‌های بعدی را برای صلح پایدار در این کشور بردارند.

قربان حسین حسینی، یکتن از فعالان مدنی بدخشان می‌گوید که اجماع جهانی، همکاری‌های بین المللی و آغاز کاهش خشونت‌ها برای آنان امیدوار کننده است و از گروه طالبان می‌خواهد به این نزاع دراز دامن در افغانستان نقطۀ پایان بگذارند.

حسینی می‌افزاید که تلاش‌های نیروهای بین المللی برای تأمین امنیت، ثبات و پیشرفت افغانستان ستودنی است و انتظار دارند که تلاش‌های این نیروها در به ثمر نشستن گفت‌وگوهای صلح افغانستان نیز ثمربخش باشد.

انیس گل اخگر، یکتن از فعالان حقوق زن در بدخشان نیز به کاهش خشونت‌ها چشم امید بسته است و می‌گوید که او به روند جاری صلح افغانستان امیدوار است و آرزو دارد که زمینۀ آتش بس دائمی فراهم شده و با آغاز گفت‌وگوهای صلح میان افغانان فرصت‌های پا گیری صلح در افغانستان فراهم شود.

با این حال نیک محمد نظری، سخن‌گوی والی بدخشان هم با استقبال از کاهش خشونت‌ها می‌گوید که در 5 روز گذشته از کاهش خشونت‌ها آنان شاهد هیچ‌گونه فعالیت‌های ضد امنیتی گروه طالبان در بدخشان نبوده‌اند.

به گفتۀ نظری، نیروهای امنیتی همان‌گونه که در تأمین امنیت شاهد دست آوردهای چشم‌گیر بوده‌اند در زمینۀ دست‌یابی به صلح نیز تلاش‌های بی پایان دارند.

سخن‌گوی والی بدخشان می‌افزاید، نیروهای امنیتی هم اکنون در حالت آماده باش کامل قرار دارند و در صورت اجرای حملات تهاجمی از سوی طالبان، پاسخ مشابه ارایه می‌کنند.

در پنجمین روز کاهش خشونت‌ها افزون بر موجی از خوش بینی‌ها در میان مردم، مقام‌های امریکایی و حکومت افغانستان نیز از نتایج کاهش خشونت‌ها راضی به نظر می‌رسند.

قرار است با پایان کاهش خشونت‌ها، موافقت نامۀ صلح طالبان با ایالات امریکا به امضا برسد و روند گفت‌وگوهای صلح میان افغانان آغاز شود.

حکومت افغانستان گفته است هیئت مذاکره کنندۀ حکومت یک ترکیب همه شمول بوده و به نمایندگی از مردم افغانستان در گفت‌وگوهای صلح میان افغانان روند صلح را مدیریت می‌کند.