WhatsApp Image 2020-03-14 at 11.28.45 AM

ایجاد و توسعۀ کودکستان‌های سیار در سه ولسوالی بدخشان

یک نهاد غیردولتی موسوم به «روپانی» از چندسال به این‌طرف با ایجاد یک کودکستان سیار در ولسوالی واخان بدخشان اقدام به عرضۀ خدمات آموزشی پیش از مکتب به کودکان روستایی نموده و اکنون فعالیت‌های این نهاد را به دو ولسوالی دیگر در این ولایت توسعه داده است.

مسؤلان بیناد روپانی می‌گویند، صنف‌های درسی مجهز با مواد و وسایل نوین آموزشی در موترهای کاماز جا به‌جا شده و  با گشت‌زنی در دور‌ترین روستاها، خدمات آموزشی را به کودکان روستایی در نزدیک‌ترین محل‌های سکونت آنان فراهم می‌کند.

حامد رحمانی، مسؤل بنیاد روپانی در افغانستان گفت که این برنامه نخستین بار در ولسوالی واخان عملی شد و درپی موثریت آن این برنامه مورد حمایت باشندگان محل واقع گردید که اکنون به گفتۀ مسولان بنیاد روپانی این برنامه را به ولسوالی‌های اشکاشم و زیباک از ولسوالی‌های هم‌جوار واخان نیز توسعه داده اند.

آقای رحمانی، هدف از ایجاد کودکستان‌های سیار را ارتقای سطح آگاهی و بهداشتی والدین، پرورش مهارت‌های ذهنی، رفتاری و اجتماعی کودکان، پرورش مهارت‌های زبانی و آماده‌سازی کودکان برای ورود به مکتب عنوان نموده افزود:« این ایده یک طرح کاملا جدید بود که حتا سبب شد کشورهای همسایه از این طرح کاپی برداری کنند، ما توانسته‌ایم که هشت روستا را در واخان و پنج روستا را در زیباک و اشکاشم تحت پوشش قرار دهیم. هشت‌صد مادر، چهل پدر و هشت‌صد و چهل و شش کودک در این برنامه تحت آموزش قرار دارند.»

به گفتۀ وی آنان از طریق کودکستان‌های سیار توانسته اند که 13 روستا را در ولسوالی‌های مرزی بدخشان زیر پوشش قرار دهند و خدمات آموزشی پیش از مکتب را به کودکان روستایی فراهم کنند.

محبوب الله، یک‌تن از باشندگان ولسوالی  مرزی اشکاشم می‌گوید که خدمات قبل از مکتب به کودکان از طریق کودکستان‌های سیار بنیاد روپانی، شیوۀ جدیدی است که توانسته است میزان دل‌چسپی کودکان را به فراگیری آموزش‌های قبل از مکتب بالا برده و آنان را برای ورود به مکتب آماده بسازد.

وی گفت:« از وقتی که کودکستان‌های سیار در قریۀ ما آمده است، کودکان به این کودکستان می‌روند، درس می‌خوانند و این زمینه خوبی است که کودکان می‌توانند تا زمان رفتن به مکتب از مزایای آن استفاده کنند.

وحیده توانا، یک‌تن از آگاهان امور تعلیم و تربیه در بدخشان می‌گوید که ایجاد این کودکستان‌های سیار در آماده‌سازی کودکان جهت ورود به مکتب و ایجاد فرصت‌های آموزشی به کودکان خانواده‌های بی‌بضاعت و نیازمند از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است.

به گفتۀ وی  ایجاد کودکستان‌های سیار این فرصت را فراهم می کند تا خانواده‌های که توانایی فرستادن کودکان‌شان به کودکستان را ندارند و از خدمات آموزشی پیش از مکتب محروم اند، به خدمات آموزشی دست‌رسی پیدا کنند.

مسؤلان بیناد روپانی در بدخشان می‌گویند که این نهاد در تلاش است تا عرضۀ خدمات قبل از مکتب به کودکان از طریق کودکستان‌های سیار را به سایر ولسوالی‌های مرزی بدخشان توسعه داده و زمینه‌های آموزشی بهتر را به کودکان روستایی در لسوالی‌های مرزی بدخشان فراهم نمایند.