IMG-20200212-WA0032

بررسی چگونگی طرح مذاکرات محلی صلح در بدخشان

دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر در بدخشان با راه‌اندازی کنفرانسی زیر نام «صلح مبتنی برعدالت، حقوق بشر و حقوق زنان» طرح آغاز گفت‌وگو با طالبان را به سطح محلی در این ولایت برای حکومت محلی بدخشان پیش‌کش کرد.

مسوولان دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر، فعالان مدنی و فعالان حقوق بشر در بدخشان طی این کنفرانس از حکومت محلی این ولایت خواستند که باید برای رفع مشکلات، کاهش خشونت و منازعات محلی، میکانیزم‌های مشخص را روی دست گرفته و روند گفت‌وگوهای صلح را به سطح محلی آغاز کند.

عارفه نوید، مسوول دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر بدخشان گفت: “حکومت محلی بدخشان می‌تواند که از طریق علمای دینی، بزرگان، متنفذین و افراد نزدیک به طالبان، باب گفت‌وگو را با این گروه باز کند و روی موضوعات مرتبط به این ولایت و موارد که محل نزاع اند گفت‌وگو نمایند.”

به گفتۀ رییس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر بدخشان، حضور تفنگ‌داران زیر سن، ممانعت از ادامۀ آموزش‌های عالی دختران، تلفات افراد ملکی و سایر عمل‌کردهای خلاف ارزش‌های انسانی از عمده‌ترین موارد نقض حقوق بشری‌اند که در ساحۀ زیر کنترول طالبان اتفاق می‌افتد و ایجاب می‌نماید تا بخشی از این موارد نقض حقوق بشری از راه گفت‌وگوی محلی که در آن همه اقشار جامعه سهیم و دخیل باشند برطرف گردد.

نوید، می‌افزاید که بسیاری از موارد نقض حقوق بشری در نتیجۀ اختلافات و منازعات محلی به وقوع می پیوندد و حکومت محلی می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های محلی افزون بر مدیریت منازعات، مذاکرات صلح را به سطح محلی با گروه طالبان آغاز کند.

با این حال مقام‌های محلی بدخشان می‌گویند که آنان روند مذاکرات محلی با گروه طالبان را از سال‌های دور به این‌طرف آغاز کرده‌اند که نتایج ثمر بخشی نیز داشته است.

اختر محمد خیر‌زاده، معاون والی بدخشان در این کنفرانس گفت که در پی تلاش‌های حکومت محلی بدخشان و گفت‌وگوهای محلی با گروه طالبان آنان توانسته‌اند که بسیاری از موانع فراه راه پروژه‌های انکشافی و خدمات اجتماعی و صحی را از سر راه بردارند.

به گفتۀ معاون والی بدخشان در پی این گفت‌وگوها و مذاکرات محلی نمایندگان حکومت با گروه طالبان، هم اکنون در تمام ساحات زیر کنترول این گروه مکتب‌های دخترانه تا صنف دوازدهم فعال‌اند، تیم‌های تطبیق واکسیناسیون آزادانه به محل رفت و آمد می‌کنند، عرضۀ خدمات اجتماعی و صحی بدون کدام ممانعت از سوی این گروه صورت می‌گیرد و کار پروژه‌های انکشافی هم بدون کدام مشکل به خوبی به پیش می‌رود.

معاون والی بدخشان می‌گوید که آنان در تلاش‌اند تا از طریق روند گفت‌وگوهای محلی صلح از طالبان بخواهند که از فرصت پیش آمده‌ی روند جاری صلح استفاده نموده و با دست کشیدن از  خون‌ریزی برای ثبات و توسعۀ افغانستان در کنار مردم‌شان قرار گیرند.

سید عمر باهر، یکتن از فعالان مدنی بدخشان می‌گوید، آنان نسبت به سرنوشت گفت‌وگوهای صلح خوش‌بین‌اند و آرزو دارند که گروه طالبان با درک این موضوع که با جنگ نمی‌توانند پیروز میدان باشند به گفت‌وگوهای صلح میان افغانان حاضر شوند.

به گفتۀ آقای باهر، طالبان بدخشان افزون بر داشتن تضادهای ایئدیولوژیک که به سطوح تصمیم‌گیری رهبران این گروه بر می‌گردد در بسیاری از موارد اختلاف‌شان که خواستگاه بی عدالتی‌های محلی، قومی و سیاسی دارد، می‌توانند با حکومت محلی این ولایت گفت‌وگو نموده و از این طریق به راه‌کارهای عقلانی  و منطقی دست یابند.

این فعال مدنی در بدخشان، بدین باور است که تلاش‌های محلی برای کاهش خشونت‌ها و حل منازعات ثمر بخش است و آنان از گروه طالبان می‌خواهند که با احترام گذاشتن به روند گفت‌وگوهای محلی با مردم که سال‌ها رنج جنگ و دربدری را کشیده‌اند کنار بیایند.

شهروندان بدخشان هم می‌گویند که گروه طالبان باید از فرصت بدست آمده برای صلح استفاده نموده و با دست کشیدن از جنگ و خون ریزی برای ثبات و توسعۀ افغانستان گام بردارند.

با آن‌که امیدواری‌هایی برای به ثمر نشستن گفت‌وگوهای صلح پیش از هر زمان دیگر در میان مردم افزایش یافته است اما مسوولان دفتر ولایتی حقوق بشر می‌گویند آنان نگران قربانی ارزش‌های حقوق بشری‌اند.

به گفتۀ مسوولان و فعالان حقوق بشر در بدخشان، صلح خواست جمعی مردم افغانسان است و آنان خواهان صلح با عزت‌اند که در آن عدالت قربانی نشده و با رعایت حقوق بشر و ارزش‌های انسانی به حقوق زنان نیز احترام گذاشته شود.