3الیاس

بیمار بهبود یافته: شکست دادن ویروس کرونا دشوار نیست

عاطفه غفوری

05 April 2020

با ثبت نخستین واقعۀ مثبت ویروس کرونا در هرات، ترس ابتلا به این بیماری هولناک افکار و اندام بخش بزرگی از جامعه را به لرزه آورده است. شماری از شهروندان چنان از این بیماری ترسیده‌اند که ممکن است پیش از کرونا به مشکلات روحی و روانی دچار شوند. این ترس را می‌توان در رفتار مردان و زنانی مشاهده کرد که سرسختانه همه جا را ضدعفونی می‌کنند و بهداشت را در اولویت زنده‌گی شان قرار داده‌اند.

افزون بر این، ترس ابتلا به ویروس کرونا دید مردم را نسبت به افرادی که سرفه یا ریزش معمولی دارند، دگرگون کرده است. با آن‌که وزارت صحت عامۀ کشور از بهبود وضعیت صحی دوازده فرد مبتلا به ویروس کرونا خبر داده است، اما ترس مردم همچنان پابرجاست. نبود واکسن ویژه برای این ویروس سبب شده است اگر فردی ناخودآگاه در یک جمع سرفه کند، همه از او فاصله می‌گیرند.

تجربه مبتلایان به ویروس کرونا «کووید 19» نشان داده است که به محض این که نتیجۀ آزمایش طبی یک فرد مثبت ثابت شود، این فرد باید با دو دغدغۀ جدی دست به گریبان شود؛ نگرانی از چگونه‌گی سرنوشت خودش پس از ابتلا به این ویروس و تحمل حساسیت‌ها و فرار مردم.

الیاس موسوی، خبرنگار هراتی که در شهر مشهد ایران بسر می‌برد، به تازه‌گی ویروس کرونا را شکست داده است. آقای موسوی چندی پیش به ویروس کرونا مبتلا شد، اما اکنون پس از سپری کردن یک دورۀ قرنطینه دوباره صحت‌یاب شده است. او با نشر یک نوار تصویری در برگۀ فیس‌بوکش گفته است که «ترس کرونا کشنده‌تر از خود این ویروس است.»

او که توانسته پس از جدال سخت با کرونا سلامتی خود را دوباره به دست بیاورد، می‌گوید هنگامی که از مبتلا شدنش به این ویروس آگاه شد، نخست از شدت ترس خودش را باخته بود، ولی به مرور زمان و با حمایت خانواده توانسته است که دوباره روحیۀ از دست رفته‌اش را حاصل کند.

آقای موسوی که هنوزهم سرفه‌های کوچک و مشکلات اندک در سیستم تنفسی اش محسوس می‌شود، گفت تنها راه غلبه بر این بیماری همکاری با نهادهای صحی و رعایت قرنطینه خانه‌گی است. الیاس موسوی می‌گوید، نشانه‌های سرفه، تب، درد عضلانی شدید او را وادار کرد نزد داکتر مراجعه کند که سرانجام نتیجۀ آزمایش اش مثبت بوده است. به گفتۀ او، این ویروس از کسانی به او منتقل شده بود که هیچ نشانۀ از بیماری را در خود نداشتند.

این فرد مبتلا به ویروس کرونا که اکنون صحت‌یاب شده است، از نگاه‌های وحشت‌زدۀ مردم به خسته شده. از همین رو، توصیه می‌کند این‌که «کسانی که بیماری کرونا را شکست داده‌اند را با نگاه‌های وحشت‌زده و تحقیرآمیز از جامعه دور نسازید.»

الیاس موسوی می‌گوید فشار روانی موجود در افکار مردم جامعه را به خوبی درک می‌کند. او گفته است که «شکست دادن ویروس کرونا دشوار نیست». آقای موسوی که به تازه‌گی درد ابتلا به ویروس کرونا را پشت سر گذاشته است، از افراد سالم می‌خواهد که بهداشت فردی را رعایت کنند تا از شر این بیماری در امان باشند.

به باور الیاس موسوی توصیۀ داکتران مبنی بر رعایت نکات بهداشتی و دوری از هرگونه تجمع، یگانه راه فرار از این ویروس واگیردار است. آگاهان مسایل صحی نیز مردم را به قرنطینۀ خانه‌گی توصیه کرده‌اند.

ویروس کرونا حدود پنج ماه پیش نخست در شهر «وهان» چین شیوع کرد و سپس به حدود دوصد کشور جهان گسترش یافت. درحال حاضر  ۳۳۷ شهروند افغانستان به این ویروس مبتلا شده‌اند. هرچند هفت نفر تا حال به سبب این بیماری جان باخته‌اند، اما دوازده نفر دیگر دوباره صحت‌یاب شده اند.