WhatsApp Image 2020-04-21 at 11.34.23 AM

تعطیلی شماری از کلینیک‌های شخصی در جوزجان و سردرگمی بیماران

محمدجان آریا

26 April 2020

پس از درگذشت یک داکتر مبتلا به ویروس کرونا در ولایت جوزجان، شماری از کلینیک‌های شخصی در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان برای مدتی تعطیل شده‌اند. تعطیلی این کلینیک‌ها سبب شده است که بیماران شهر شبرغان، ولسوالی‌های جوزجان و بیمارانی که از ولایت‌های همجوار برای تداوی به شهر شبرغان آمده‌اند، با سردرگمی روبه‌رو شوند.

مسوولان ریاست صحت عامۀ ولایت جوزجان می‌گویند که از میان 8 کلینیک شخصی که در شهر شبرغان فعالیت دارند، سه کلینیک آن به دلیل مشکوک بودن کارمندان آن به ابتلای ویروس کرونا، تعطیل شده‌اند. فرید عزیزی، سرپرست ریاست صحت عامۀ ولایت جوزجان در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید: «این کلینیک‌ها زیر نظارت ریاست صحت عامۀ جوزجان قرار دارند و امکان دارد تا 14 روز دیگر مسدود بمانند.»

این کلینیک‌ها پس از آن تعطیل شده‌اند که برخی از داکتران آن با یک داکتر مبتلا به ویروس کرونا در تماس بوده‌اند. این داکتر جراح «پویا عزیزی» نام داشت و هفتۀ گذشته به سبب ابتلا به ویروس کرونا جان باخت. مسوولان ریاست صحت عامۀ جوزجان در کنار بسته شدن این سه کلینیک می‌گویند که داکتران و کارمندان این کلینیک‌ها به قرنطینۀ خانه‌گی توصیه شده‌اند. افزون بر کارمندان این کلینیک‌های شخصی شماری از کارمندان شفاخانۀ ولایتی جوزجان که با داکتر پویا عزیزی در تماس بوده‌اند، نیز قرنطینه شده‌اند. تاکنون روشن نیست چه زمانی آنان از حالت قرنطینه بیرون خواهند شد.

با این حال، شماری از بیمارانی که از ولسوالی چهارگانۀ اندخوی به شهر شبرغان آمده‌اند، می‌گویند که در حالت سراسیمه قرار دارند و از بسته بودن این کلینیک‌ها آگاهی نداشتند. آنان خاطرنشان می‌سازند که مسوولان صحی باید این موضوع را قبلاً همه‌گانی می‌کردند تا از سرگردانی آنان جلوگیری می‌شد.

باشنده‌گان شهر شبرغان اما از این اقدام ریاست صحت عامۀ ولایت جوزجان مبنی بر تعطیلی این سه کلینیک شخصی، استقبال می‌کنند. قمرالدین عزیزی، فعال مدنی در ولایت جوزجان می‌گوید: «تعطیلی کلینیک‌هایی ‌که کارمندان‌ آن مشکوک به ویروس کرونا هستند یک امر ضروری است و بیماران باید این را درک کنند.» همچنان زهرا حکیمی، باشندۀ شبرغان نیز از این اقدام ریاست صحت عامۀ ولایت جوزجان استقبال می‌کند، اما از مسوولان این ریاست می‌خواهد که پیش از هر اقدامی باید مردم را در جریان بگذارند تا از سرگردانی آنان جلوگیری شود.

بر اساس گزارش‌ها درحال حاضر تنها یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانۀ ویژۀ بیماران «کووید 19» در ولایت جوزجان بستری است و 9 بیمار دیگر منتظر روشن شدن نتیجۀ آزمایش‌شان هستند. از این پیش یک داکتر جراح به علت ابتلا به ویروس کرونا در این ولایت جان باخته است.