WhatsApp Image 2020-04-14 at 7.13.55 PM

جای خالی کمک‌های دولتی؛ تاجران هرات بانک غذا تأسیس کردند

عاطفه غفوری

15 April 2020

در حالی که گسترش ویروس کرونا در ولایت هرات با گذشت هر روز دسترخوان باشنده‌گان این شهر را کوچک و کوچک‌تر می‌سازد، شماری از بازرگانان این ولایت برای هموار نگه‌داشتن دسترخوان‌ خانواده‌های فقیر و نادار این ولایت، وارد میدان شده‌اند. آنان در یک اقدام بشردوستانه با هزینۀ شخصی «‌ بانک ‌غذا» تأسیس کرده‌اند.

این بانک غذا به منظور کمک به ناداران، دیروز (سه‌شنبه، ۲۶حمل) از سوی اتاق‌های تجارت و سرمایه‌گذاری ولایت هرات، گشایش یافت. هدف از ایجاد این بانک، غذارسانی به خانواده‌های است که محدودیت‌های ناشی از قیود روزگردی، زمینۀ کار را از آنان گرفته است.

مسوولان اتاق‌های تجارت و سرمایه‌گذاری هرات می‌گویند که بازرگانان هرات دست‌کم دو میلیون دالر را برای تأسیس این بانک هزینه کرده‌اند. آنان مواد اولیه و مورد نیاز خانواده‌های نادار را خریداری و به این بانک، تحویل کرده‌اند. این مواد خوراکی شامل آرد، برنج، روغن، لوبیا، نخود، چای و مواد بهداشتی است. محمد یونس قاضی‌زاده، رییس اتاق‌های تجارت و بازرگانی هرات می‌گوید که قرار است این مواد در روزهای آینده به مردم شهر و ولسوالی‌های هرات توزیع شود. به گفتۀ آقای قاضی‌زاده، دست‌کم یکصدهزار خانوادۀ نیازمند از کمک‌های این بانک غذایی، بهره‌مند خواهند شد.

این درحالی است که هرات وارد سومین هفتۀ قیود روزگردی شده است. شماری از خانواده‌هایی که مخارج روزانه‌شان را از طریق کار روزمزد به دست می‌آوردند، اکنون با مشکلات اقتصادی و کمبود غذا روبه‌رو هستند. هرچند دولت تعهد کرده است که برای خانواده‌های نیازمندان مواد غذایی توزیع خواهد کرد، اما این روند تاکنون در هرات آغاز نشده است.

باشنده‌گان هرات از این اقدام بشردوستانۀ بازرگانان هرات استقبال می‌کنند. اعضای شورای ولایتی هرات اما از بی‌توجهی دولت نسبت به هرات شکایت دارند. کامران علیزایی، رییس شورای ولایتی هرات می‌گوید: «تاکنون بخش بزرگی از بار حمایت و کمک به نیازمندان در هرات را سکتور خصوصی بر دوش کشیده است و حکومت مرکزی همچنان در بی‌خیالی مطلق بسر می‌برد.» آقای علیزایی هشدار می‌دهد، اگر حکومت برای کاهش فقر و کمک به خانواده‌های نیازمند در هرات اقدام نکند، اعتراض‌های خیابانی مردم، قیود روزگردی شهر هرات را به زودی با شکست روبه‌رو خواهد کرد.

با این حال، مسوولان محلی هرات اطمینان می‌دهند که دولت به زودی به کمک باشنده‌گان این ولایت خواهد شتافت. وحید قتالی، والی هرات می‌افزاید: «علی‌رغم این‌که بانک غذای هرات سهم پررنگی در برآورده‌سازی نیازمندی‌های مردم خواهد داشت، اما دولت نیز برای کمک به نیازمندان در این ولایت به زودی پا به میدان می‌گذارد.»

این درحالی است که بیست روز از وضع قیود روزگردی در هرات سپری شده است. والی هرات همچنان از احتمال تمدید این قیودات دست‌کم تا ۴۵ روز دیگر خبر می‌دهد. کمک‌های دولتی اما تاکنون به خانواده‌های نیازمند در این ولایت نرسیده است.