WhatsApp Image 2020-02-27 at 12.19.34 PM

حمایت شورای سرتاسری ترکمن‌های افغانستان از نیروهای امنیتی‌دفاعی

محمدجان آریا

27 February 2020

به گزارش خبرنامۀ قول اردوی 209 شاهین در شمال افغانستان، شورای سرتاسری ترکمن‌های افغانستان از ولایایت‌های تخار، کندز، بلخ، جوزجان، فاریاب و سمنگان در ولایت بلخ گردهم آمده و حمایت‌شان را از نیروهای امنیتی‌دفاعی اعلام نموده‌اند.

هم‌چنان از این‌که عمدتا باشندگان مرز میان ترکمنستان و افغانستان را ولسوالی‌های ترکمن‌نشین تشکیل می‌دهد، بزرگان ملیت ترکمن روی چگونه‌گی امنیت سرحدات با هیبت‌الله علیزی فرماندۀ قول اردوی 209 شاهین گفت‌وگو نموده‌اند.

در خبرنامه آمده است که به نمایندگی از ملیت ترکمن آقای نبی گیچی، آقای دهقان و هم‌چنان رییس شورای ترکمن‌های افغانستان سخنرانی نموده و حمایت و پشتیبانی‌شان را از نیروهای امنیتی به مناسبت فرارسیدن «نهم حوت» روز سرباز، اعلام نموده و از عملیات‌های تصفیوی نیروهای امنیتی نیز ابراز خُرسندی کردند.

در ادامۀ خبرنامه آمده است که رییس  شورای سرتاسری ترکمن‌های افغانستان تاکید کرد:« آماده هستیم در کنار نیروهای دفاعی و امنیتی ایستاد شویم و از سرحدات کشور با قدرت دفاع کنیم.»

رییس این شورا گفته است که ما از سوی وزارت دفاع و داخله و قوماندانی قول اردوی ۲۰۹ شاهین منتظرهدایت و دستور هستیم تا در صورت نیاز از کشور خود دفاع کنیم.

نهم حوت به نام روز سرباز نام‌گذاری شده است که هرسال در این روز توسط نهادهای امنیتی و ملکی به خاطر ارج‌گذاری به نیروهای امنیتی برنامه‌های مناسبتی برگزار می‌شود، اما به خاطر وضعیت حساس سیاسی این‌روزها در ولایات شمال هنوز در ولایات جوزجان، فاریاب و سرپل برنامه‌ای به مناسبت نهم حوت برگزار نشده است.

هم‌چنان از یک هفته به این‌سو به خاطر هفتۀ نیروهای امنیتی برنامه‌‌های ویژه به خاطر حمایت از نیروهای امنیتی در مقر قول اردوی 209 شاهین در ولایت بلخ در حال برگزاری است.