2020-03-09T144941Z_1575529886_RC2EGF9HRE7U_RTRMADP_3_HEALTH-CORONAVIRUS-AFGHANISTAN3456789

حملۀ کرونا بر کادر صحی؛ موارد مثبت کووید 19 در جوزجان به 10 نفر افزایش یافت

محمدجان آریا

28 April 2020

مسوولان صحی ولایت جوزجان از هشت واقعۀ تازۀ ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته در شهر شبرغان خبر می‌دهند. بر اساس گزارش ریاست صحت عامۀ ولایت جوزجان یک داکتر زن، دو پرستار مرد و یک کارمند گروه ردیاب «کووید 19» شامل این واقعات تازه هستند.

مسوولان ریاست صحت عامۀ ولایت جوزجان می‌گویند که از میان 20 نمونۀ مشکوک به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته، 8 مورد آن مثبت گزارش شده است. خالص قادری، مسوول امراض ساری در شفاخانۀ ملکی ولایت جوزجان در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید: «صبح امروز (سه‌شنبه، نهم ثور) نمونۀ هشت آزمایش مشکوک از سوی آزمایشگاه ولایت بلخ، مثبت گزارش شد که با واقعات تازه، موارد مثبت کرونا در جوزجان به 10 واقعه رسید.» او می‌افزاید که چهار کارمند صحی این ولایت شامل این رویدادهای تازه هستند.

هفتۀ گذشته داکتر داوود پویا عزیزی که در شفاخانۀ ولایتی جوزجان وظیفه داشت، بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در شهر شبرغان جان باخت. پس از درگذشت او، چهار داکتر متخصص و شماری از کارمندان صحی شفاخانۀ ولایتی جوزجان قرنطینه شدند.

هرچند مسوولان ریاست صحت عامۀ ولایت جوزجان جزییات افراد مبتلا به ویروس کرونا را همه‌گانی نمی‌کنند، اما خاطرنشان می‌سازند که یکی از این هشت بیماری که نتیجۀ آزمایش آنان به تازه‌گی مثبت گزارش شده است، یک داکتر زن است و در ولسوالی آقچه کلینیک شخصی دارد. به گفتۀ آنان، وضعیت صحی این داکتر خوب است. منابع مردمی در ولسوالی آقچه به خبرگزاری نشانه می‌گویند که این داکتر با یکی از اقاربش که از ایران برگشته است، در تماس بوده و از همین رو به ویروس کرونا مبتلا شده است.

این درحالی است که عبدالقادر مالیه، معاون والی جوزجان می‌گوید که ویروس کرونا «کووید 19» در این ولایت وارد مرحلۀ گردش اجتماعی شده است و در روزهای بعدی امکان دارد بسیاری از مردم در ولایت جوزجان به این ویروس آلوده شوند. آقای مالیه می‌افزاید که به زود‌ترین فرصت، طرح سومین مرحلۀ قرنطینه شهر شبرغان و مراکز ولسوالی‌های ولایت جوزجان، به اجرا گذاشته خواهد شد. این مرحله شامل قرنطینۀ کامل اماکن عمومی، می‌باشد.