ماسک دو

راه‌اندازی کارگاه «ماسک‌دوزی» از سوی زنان رضاکار در سرپل

محمدجان آریا

19 April 2020

شماری از زنان رضاکار در ولایت سرپل به همکاری مالی باشنده‌گان محل، یک کارگاه کوچکی را برای دوختن ماسک (پوزبند) در مرکز این ولایت راه‌اندازی کرده‌اند. کارمندان این کارگاه، تولیدات‌شان را به گونۀ رایگان به نیازمندان توزیع می‌کنند. زنانی که این کارگاه ماسک‌دوزی را ایجاد کرده‌اند، می‌گویند در کنار ماسک، یک مقدار دست‌کش، مواد شوینده و مواد ضدعفونی‌کننده را نیز از کمک‌کننده‌گان جمع‌آوری و به خانواده‌های بی‌بضاعت توزیع می‌کنند.

پروینه عظیمی، مسوول این کارگاه به خبرگزاری نشانه می‌گوید: «از این‌که کشور ما نسبت به کشور‌های دیگر بیش‌تر آسیب‌پذیر است، خواستم با جمعی از زنان رضاکار دیگر یک کارگاه دوخت ماسک راه‌اندازی کنم و در شرایط کرونایی به مردم خدمت کنیم.» خانم عظیمی می‌افزاید: «در نخست کار را با یک تیم 10 نفری متشکل از زنان آغاز کردم و حالا تعداد رضاکاران ما به شمول زنان و مردان به 150 نفر رسیده است.» این رضاکاران بیش‌تر فعالان مدنی ولایت سرپل هستند که در کنار ماسک‌دوزی، در بخش‌های جمع‌آوری کمک‌ها به خانواده‌های بی‌بضاعت نیز فعالیت می‌کنند.

منیره همدرد، یکی از خیاط‌های این کارگاه می‌گوید که پیش از پیوستن به این گروه رضاکار، او در خانه ماسک‌دوزی می‌کرد و تولیدات دستی‌اش را به نیازمندان توزیع می‌کرد، اما اکنون خرسند است که در جمعی از رضاکاران برای مبارزه با ویروس کرونا به مردم خدمت می‌کند. بانو همدرد می‌افزاید که روزانه بین دو تا سه صد حلقه ماسک می‌دوزد.

این گروه رضاکار درحالی به تولید و توزیع ماسک به گونۀ رایگان به نیازمندان پرداخته است که با شیوع ویروس کرونا در کشور بهای ماسک، دست‌کش، مواد شوینده و وسایل بهداشتی چندین برابر افزایش یافته است. رضاکاران این کارگاه ماسک‌دوزی می‌گویند که باشنده‌گان ولایت سرپل بیش‌تر با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند و توان خرید ماسک را ندارند. از همین‌رو، این گروه رضاکار به منظور مبارزه با ویروس کرونا در ولایت سرپل به جمع‌آوری صابون، مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده نیز اقدام کرده‌اند.

عزت‌الله صمیم، عضو دیگر این گروه رضاکاران می‌گوید: «تاکنون ده نفر کمک‌‌های خود را در اختیار ما قرار دادند تا به افراد نیازمند توزیع کنیم.» به گفتۀ او، این کمک‌ها شامل یک مقدار دست‌کش، ماسک، صابون و مایع دست‌شویی است. آقای صمیم می‌افزاید: «کسانی‌که بازرگان هستند و یا می‌خواهند با نیازمندان همکاری کنند، می‌توانند در پهلوی گروه رضاکار کووید 19 در ولایت سرپل قرار بگیرند تا بهتر بتوانیم به نیازمندان در مرکز سرپل و ولسوالی‌ها رسیده‌‌گی کنیم.»

بر اساس آمارهای موجود تاکنون تنها یک مورد مثبت ویروس کرونا در ولایت سرپل ثبت شده و چهار نمونۀ مشکوک دیگر برای تشخیص به ولایت بلخ فرستاده شده‌اند. نتایج آن تاکنون مشخص نیست. ولایت سرپل به دلیل برگشت شماری از باشنده‌گانش از ایران در معرض خطر ویروس کرونا قرار دارد.