هرات کرونا

شمار تیم‌های واقعه‌یابی کرونا در هرات افزایش یافته است

عاطفه غفوری

31 May 2020

ادارۀ محلی هرات از آغاز فعالیت دست‌کم بیست تیم‌سیار جدید واقعه‌یابی کرونا در این ولایت خبر می‌دهد. مسوولان محلی هرات می‌گویند که هر تیم سیار دارای سه عضو است و برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا خدمات صحی ارایه می‌کنند.

غلام داوود هاشمی، معاون والی هرات می‌گوید که این تیم‌های سیار سر از امروز (یک‌شنبه، یازدهم جوزا) مسوولیت پیگیری و عرضۀ خدمات پزشکی را به آن‌عده از بیمارانی که به ویروس کرونا مبتلا و در خانه‌های‌شان بستری هستند، برعهده خواهند داشت.

پیش از این تنها پنج تیم سیار واقعه‌یابی ویروس کرونا و عرضۀ خدمات پزشکی به بیماران «کووید ۱۹» در هرات فعالیت می‌کرد. اکنون اما بیست تیم سیار دیگر نیز به این جمع پیوسته‌اند. معاون والی هرات می‌افزاید که با گسترش شمار تیم‌های سیار، مدیریت کرونا در هرات وارد مرحلۀ تازه‌ خواهد شد؛ مرحله‌‌یی که به گفتۀ او، نقش بارزی را در کاهش شیوع این ویروس و شناسایی مبتلایان بیماری «کووید 19» ایفا خواهد کرد.

با این حال، مسوولان ریاست صحت عامۀ هرات می‌گویند که در صورت افزایش واقعات مثبت ویروس کرونا در این ولایت، بیست تیم سیار دیگر نیز به جمع این تیم‌ها افزوده خواهد شد. زمری حصین، رییس ادارۀ مبارزه با ویروس کرونا در هرات می‌گوید که تیم‌های حاضر تلاش خواهند کرد با عرضۀ خدمات کافی و به موقع، مانع سرازیر شدن بیماران به مراکز درمانی شوند. هر کدام از این تیم‌ها سه عضو دارند که شامل یک داکتر، یک روان‌شناس و یک پرستار است.

این در حالی است که به دلیل نبود امکانات و خدمات درمانی در شماری از ولسوالی‌های هرات، بیماران آلوده به ویروس کرونا در این مناطق به مرکز شهر منتقل می‌شوند. اکنون اما ریاست صحت عامۀ هرات انتظار دارد که این روند با افزایش تیم‌های سیار پزشکی، متوقف شود و فشار کار بر کادر درمانی در مرکز این ولایت تا حدودی کاهش یابد.