آقچه

ضدعفونی‌سازی ولسوالی آقچه؛ باشنده‌گان این ولسوالی: ما برای حکومت محلی جوزجان برادر ناتنی هستیم

مرکز ولسوالی آقچه، بزرگ‌ترین و پُرنفوس‌ترین ولسوالی ولایت جوزجان صبح امروز (چهارشنبه، 23 ثور) از سوی کارمندان صحی و بخش آتش‌نشانی پولیس این ولسوالی دواپاشی و ضدعفونی شد. مسوولان شفاخانۀ «پنجاه بستر» این ولسوالی می‌گویند که آنان با همکاری پولیس و بازرگانان از آغاز شیوع ویروس کرونا تا امروز چهار بار شهر آقچه را دواپاشی و ضدعفونی کرده‌اند. باشنده‌گان این ولسوالی با انتقاد از کم‌کاری و بی‌توجهی مسوولان محلی جوزجان به این ولسوالی می‌گویند که آنان «برادر ناتنی» حکومت محلی جوزجان هستند.

داکتر نجیب‌الله فرهنگ، مسوول شفاخانۀ «پنجاه‌ بستر» ولسوالی آقچه در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید: «آقچه نسبت داشتن نفوس زیاد، یکی از آسیب‌پذیرترین ولسوالی‌های کشور است، اما از آغاز شیوع ویروس کرونا مسوولان صحی با همکاری مردم برنامه‌های آگاهی‌دهی و پیش‌گیری را در سطح این ولسوالی آغاز کرده‌اند.» آقای فرهنگ می‌افزاید که بیماران هفت‌ ولسوالی به شفاخانۀ پنجاه بستر ولسوالی آقچه مراجعه می‌کنند، اما حکومت محلی نسبت به این شفاخانۀ کم‌کاری می‌کند.

آقای فرهنگ از نرسیدن کمک‌های لازم به این ولسوالی انتقاد می‌کند. به گفتۀ او، هنوز کمک‌های مورد نیاز از سوی حکومت محلی جوزجان به این شفاخانه نرسیده است. آقای فرهنگ ابراز امیدواری می‌کند که وسایل بهداشتی و تجهیزات طبی مورد نیاز به زودترین فُرصت در اختیار شفاخانۀ پنجاه بستر ولسوالی آقچه قرار بگیرد.

غلام سخی سبحانی، ولسوال آقچه نیز از بی‌توجهی حکومت مرکزی نسبت به این ولسوالی انتقاد می‌کند. او می‌گوید که باوجود پیشنهادهای مکرر هنوز هم هیچ کمکی از جانب حکومت محلی ولایت جوزجان به این ولسوالی نرسیده است. ولسوال آقچه می‌افزاید که کمیتۀ مبارزه با ویروس کرونا تنها یک موتر را دو روز پیش جهت آگاهی‌دهی به ولسوالی آقچه فرستاده است. آقای سبحانی اضافه می‌کند که طبق گزارش ریاست صحت عامۀ ولایت جوزجان تاکنون در ولسوالی آقچه ده واقعۀ مثبت کرونا به ثبت رسیده و 23 واقعۀ مشکوک دیگر نیز وجود دارد که نسبت نبود امکانات بهداشتی لازم در خانه‌های‌شان قرنطینه‌اند.

در همین حال، شماری از باشنده‌گان ولسوالی آقچه نیز خاطرنشان می‌سازند که از کم‌کاری حکومت محلی نسبت به وضعیت این ولسوالی به سطوح آمده‌اند. نقیب‌الله عبید، فعال مدنی در ولایت جوزجان و باشندۀ ولسوالی آقچه می‌گوید که حکومت محلی جوزجان، ولسوالی پنج‌گانۀ آقچه را به دید «برادر ناتنی» می‌بیند و از آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور هیچ کمک غذایی و یا بهداشتی به باشنده‌گان این ولسوالی صورت نگرفته است.

حکومت محلی ولایت جوزجان اما این کم‌کاری‌ها را ناشی از ناامنی عنوان می‌کند، اما اطمینان می‌دهد که به زودی میزان کمک‌ها به این ولسوالی افزایش خواهد یافت. عبدالقادر مالیه، معاون والی جوزجان که در رأس کمیتۀ مبارزه با ویروس کرونا نیز قرار دارد به خبرگزاری نشانه می‌گوید: «به خاطر جنگ و ناامنی یک اندازه مشکلات وجود دارد و همین‌ که مشکلات ناشی از ناامنی برطرف شود، ریاست صحت عامۀ جوزجان خدمات صحی مورد نیاز را بیش‌تر از گذشته به ولسوالی‌های این لایت خواهد فرستاد» آقای مالیه همچنان می‌افزاید که در ولسوالی‌ها خدمات صحی توسط یک انجو به نام «SAF» عرضه می‌شود و مقام ولایت جوزجان نیز ملاحظات و پیشنهادهای خود را به کمیتۀ مبارزه با کرونا راجع کرده است و  قرار است تا دو روز آینده مواد صحی و بهداشتی به ولسوالی‌ها فرستاده شوند.

این در حالی است که بر اساس گزارش مسوولان محلی ولایت جوزجان که در هفتۀ گذشته همه‌گانی شد، از میان 20 میلیون افغانی پول تخصیص یافته دولت برای مبارزه با ویروس کرونا در این ولایت، حدود 17 میلیون آن توسط کمیتۀ تدارکات مبارزه با «کووید 19»  به مصرف رسیده است. مسوولان صحی و باشنده‌گان ولسوالی آقچه اما هیچ کمکی را تاکنون دریافت نکرده‌اند.