جنگل های هرات

قطع بی‌رویۀ جنگل‌ها در هرات؛ بحران محیط‌زیستی در کمین است

عاطفه غفوری

04 July 2020

ادامۀ ناامنی‌ها در شماری از ولسوالی‌های هرات و بی‌توجهی مسوولان دولتی به آموزش و فرهنگ‌سازی در میان مردم، سبب شده است که با گذشت هر سال بخشی از پوشش گیاهی و جنگل‌های این ولایت با بی‌رحمی تمام قطع شود. شماری از باشنده‌گان این ولایت نیز بی‌خبر از پیامدهای محیط زیستی، با تبر به جان درختان در هرات می‌افتند و چند صباحی از این طریق کسب درآمد می‌کنند. اما غافل از این‌که چنین اقدامی می‌تواند جان صدها و هزاران خانواده را با خطر نابودی روبه‌رو سازد و آیندۀ یک شهر را تهدید کند.

ریاست محیط زیست هرات هشدار می‌دهد که ادامۀ روند قطع بی‌رویۀ جنگل‌ها آیندۀ محیط زیست این ولایت را با چالش جدی مواجه خواهد ساخت. نصیراحمد فضلی، رییس این اداره می‌گوید که بر اساس گزارش‌های دریافتی آنان، بخش قابل‌توجهی از ۲۲۲ هزار هکتار جنگل طبیعی و مصنوعی هرات با خطر تخریب کامل روبه‌رو است. آقای فضلی می‌افزاید که ناامنی‌های موجود در شماری از ولسوالی‌ها، فرصت ارزیابی و تعیین وسعت جنگل‌های تخریب‌شده در هرات را از آنان گرفته است.

آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی، قطع درختان به هدف کسب درآمد اقتصادی و تخریب جنگل‌ها برای ساخت و سازهای شهری، هرات را در معرض یک بحران جدی قرار داده است. بحرانی که به گفتۀ مسوولان ریاست محیط زیست هرات، در صورت عدم کنترل، نفس کشیدن را برای باشنده‌گان این ولایت دشوار خواهد ساخت و سالانه مردان و زنان بی‌شماری را به کام مرگ خواهد برد.

اعضای شورای ولایتی هرات نیز از بی‌توجهی حکومت به جنگل‌ها و محیط زیست این ولایت انتقاد می‌کنند. محمد سردار بهادری، عضو شورای ولایتی هرات می‌گوید، اگر روند قطع جنگل‌ها در هرات به‌ ویژه در ولسوالی‌های این ولایت ادامه یابد، خطر بحران محیط زیستی دور از تصور نیست.

آن سوی ماجرای قطع بی‌رویۀ جنگل‌ها در هرات، پیامدهایی است که می‌تواند ناقوس مرگ و بیماری را برای باشنده‌گان این ولایت به صدا در آورد. هفتۀ گذشته وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی هنگام سفرش به هرات گفته است که قطع جنگل‌ها و نابودی فرش نباتی در هرات از دلایل اصلی بروز حوادث طبیعی به ویژه جاری شدن سیلاب‌ها در این ولایت است.

بهاءالدین جیلانی خاطرنشان ساخته است که در زمستان پیش‌رو، بیش از ۱۰۰هزار نفر در هرات در معرض آسیب‌های ناشی از جاری شدن سیلاب‌ها قرار دارند. فقر و مشکلات اقتصادی حاکم در ولسوالی‌های هرات مهم‌ترین عامل قطع درختان و تخریب جنگل‌ها به شمار می‌رود.

با این حال، کارشناسان محیط زیست باور دارند که با اصلاح نظام آموزشی کشور و آموزش فرهنگ حفظ محیط زیست به کودکان می‌توان مانع تخریب جنگل‌ها شد. وکیل احمد بارک، کارشناس محیط زیست در هرات تأکید می‌کند که مسوولان نهادهای مربوطه دولت به هر قیمت ممکن باید مانع قطع درختان شوند.

این درحالی است که تراکم بیش از حد جمعیت در شهر هرات، خدمات نامناسب شهری و نبود آگاهی لازم از چگونه‌گی حفظ محیط زیست سالم سبب شده است که با گذشت هر روز و در پی قطع شدن درختان، محیط زیست این ولایت با مشکلات بیش‌تر روبه‌رو شود و تولید آکسیجن طبیعی کاهش یابد. کارشناسان محیط زیست هشدار می‌دهند، در صورتی که مسوولان نهادهای مربوطه دولتی فکری به حال این ولایت نکنند، قطع جنگل‌ها چیزی جز بیماری برای باشنده‌گان هرات به دنبال نخواهد داشت.