IMG-20200229-WA0004

مسابقۀ دَوِش دختران در بلخ به استقبال از کاهش خشونت‌ها

محمدجان آریا

29 February 2020

شهروندان خسته از جنگ فرصت پیش آمده (یک هفته کاهش خشونت) را غنیمت شمرده و از هر راه ممکن حمایت‌شان را از صلح را نشان دادند. از مسابقات پهلوانی شروع تا نشست‌های عمومی و راه‌اندازی مسابقات ورزشی در سطح کشور.

در شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ نیز پنجاه تن از دختران دو کیلومتر را دویدند تا نیت‌شان را برای برقراری دائمی صلح ثابت سازند.

محمد ابراهیم عثمانی رئیس تربیت بدنی بلخ به رسانه‌ها گفت: “مسابقۀ دوش میان پنجاه ورزشکار بانو به استقبال از هفتۀ کاهش خشونت و بلند نمودن صدای صلح خواهی و حمایت از نیروهای امنیتی راه اندازی شد که ما برای طرف‌های درگیری نشان‌ بدهیم که همه صلح می‌خواهیم.”

در هفتۀ کاهش خشونت خیلی‌ها توانستن که در ساحاتی بروند که در زمان جنگ رفته نمی‌توانستند و همچنان مسافران با خیال راحت در شاهراه‌هایی که قبلا به نام “شاهراه‌های مرگ” مسما بودند؛ رفت و آمد نمودند.

معصومه رضایی دختر ورزشکاری که در رقابت دوش دو کیلومتر، مقام نخست را از آن خود نموده است با نفس‌های تُند پیروزی و لبخند می‌گوید:” اگر صلح برقرار شود دختران زیادی دوست دارند که ورزش کنند و سهمی در پیش‌رفت جامعه و ورزش داشته باشند؛ به امید روزی که صلح در کشور ما برقرار شود.”

درهمین‌حال به باور دختران  ورزشکار، راه‌اندازی چنین مسابقات از یک‌طرف روحیه بانوان را بلند و استوار می‌سازد و از سوی دیگر زمینه برای رشد و پیشرفت بانوان ورزشکار فراهم می‌گردد.

فائزه پناهی، دختر دیگری که در مسابقه اشتراک نموده است می‌گوید:” چهار سال می‌شود که ورزش می‌کند و در مسابقات زیادی اشتراک نموده است و پیش از این مسابقه در ولایت بامیان نیز در مسابقات دوش اشتراک نموده است و همیشه در مسابقات به مقام‌های نخست، دوم و سوم رسیده است.

 آرزوی دختران ورزش‌کار صلح است و آن‌ها باور دارند که  صلح و امنیت زمینه رفاه و آسایش جامعه را فراهم می‌سازد و از طرف‌های درگیر به‌ویژه از مخالفین مسلح دولت می‌خواهند و تقاضا دارند که هر چه زودتر به واژه پُرمفهوم و آرام‌بخش صلح لبیک بگویند.