فاریاب

هشدار مسوولان صحی به باشنده‌گان فاریاب: ویروس کرونا تا 20 روز دیگر فاجعۀ انسانی خلق می‌کند

محمدجان آریا

26 April 2020

بی‌توجهی باشنده‌گان ولایت فاریاب به ویروس کرونا، مسوولان ریاست صحت عامه و کمیتۀ مبارزه با ویروس کرونا را در این ولایت نگران ساخته است. به گفتۀ آنان از نمازگزاران تا مسوولان صحی در این ولایت توصیه‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند. مسوولان ریاست صحت عامۀ فاریاب هشدار می‌دهند، در صورتی که وضعیت همین گونه ادامه یابد، تا 20 روز دیگر فاجعۀ انسانی در این ولایت اتفاق خواهد افتاد.

مسوولان محلی و صحی ولایت فاریاب امروز یک‌شنبه، هفتم ثور در شهر میمنه یک نشست مشترک برگزار کردند. جاوید کیوان، شهردار میمنه در این نشست می‌گوید که عابران و دکان‌داران در این شهر اصول قرنطینه و قیود وضع شده بر گشت‌وگذار را رعایت نمی‌کنند. او می‌افزاید که حتا شماری از داکتران نیز در معاینه خانه‌های‌شان بدون توجه به رهنمودهای صحی، روزانه حدود دوصد بیمار را معاینه می‌کنند. به گفتۀ او، بیش‌تر این بیماران از ولسوالی‌های فاریاب به شهر میمنه می‌آیند و در صورتی که یکی از آنان به ویروس کرونا مبتلا باشد، امکان گسترش این ویروس به همۀ ولسوالی‌های فاریاب وجود دارد.

همچنان نعیم مصمم، رییس صحت عامۀ ولایت فاریاب می‌گوید: «بنابر گزارش‌های تیم صحی ما مردم در مساجد در حین ادای نماز تراویح نیز فاصلۀ معیاری را رعایت نمی‌کنند.» او هشدار می‌دهد: «اگر وضعیت همین‌گونه پیش برود، تا 20 روز دیگر باید منتظر فاجعۀ انسانی در این ولایت باشیم.»

رییس صحت عامۀ ولایت فاریاب یگانه راه نجات و پیش‌گیری از ابتلا به ویروس کرونا «کووید 19» را قرنطینۀ کامل این ولایت می‌داند و از شهرداری میمنه، نهادهای امنیتی مسوول، فعالان مدنی و روحانیون این ولایت می‌خواهد که مردم را از خطرات ویروس کرونا بیش‌تر آگاه بسازند تا توصیه‌های بهداشتی آن‌چنانی که لازم است، رعایت شود.

در همین حال، جاوید بیدار، مسوول رسانه‌یی مقام ولایت فاریاب به خبرگزاری نشانه می‌گوید: «کمیتۀ مبارزه با کووید 19 در شهر میمنه با شدت و جدیت کامل روی یک برنامۀ خوب در قسمت قرنطینه کردن شهر میمنه کار می‌کنند و این برنامه به زودی تکمیل و تطبیق خواهد شد.» او اما خاطرنشان می‌سازد که در وضعیت کنونی که حدود 20 هزار نفر از ایران به فاریاب برگشته‌اند، قرنطینۀ کامل شهر میمنه ناممکن است. آقای بیدار می‌افزاید که ممکن است «طرح نوبتی» در شهر میمنه عملی شود که بر اساس آن فروشگاه‌های مواد خوراکی و مراکز صحی به نوبت، فعالیت خواهند کرد.

مسوول رسانه‌یی مقام ولایت فاریاب اضافه می‌کند که حکومت محلی فاریاب در همکاری با شماری از بازرگانان از طریق کمیتۀ حالت اضطرار این ولایت، همه‌روزه برای خانواده‌های بی‌بضاعت گندم، برنج و روغن توزیع می‌کند. به گفتۀ او، امروز (یک‌شنبه، هفتم ثور) نیز برای 750 خانواده در شهر میمنه، مواد غذایی توزیع شده است.

مسوولان صحی ولایت فاریاب خاطرنشان می‌سازند که تاکنون چهار واقعۀ مثبت ویروس کرونا در این ولایت ثبت شده است که از این میان یک بیمار دوباره صحت‌یاب شده و سه بیمار دیگر زیر مراقبت صحی قرار دارند.