کرونا

پانزده قربانی مشکوک کرونا؛ مرگ در هرات پرسه می‌زند

عاطفه غفوری

08 June 2020

ریاست صحت عامۀ هرات می‌گوید با مرگ پانزده بیمار مشکوک به ویروس کرونا در این ولایت، شمار قربانیان این ویروس با جهش نگران‌کنندۀ روبه‌رو شده است.

محمدرفیق شیرزی، سخنگوی ریاست صحت عامۀ هرات بامداد امروز (دوشنبه، نزدهم جوزا) در گفت‌وگو با خبرگزاری نشانه می‌گوید که در یک شبانه‌روز گذشته پانزده بیمار به گونۀ مشکوک در این ولایت درگذشته‌اند. آقای شیرزی می‌افزاید، هرچند نتیجۀ آزمایش شماری از این افراد تاکنون مشخص نشده، اما علایم و نشانه‌های آلوده‌گی به کرونا در آنان مشاهده شده است. او خاطرنشان می‌سازد که نتیجۀ قطعی نمونه‌های آزمایش این افراد به زودی اعلان خواهد شد.

سخنگوی ریاست صحت عامۀ ولایت هرات توضیح می‌دهد که یازده تن از این قربانیان در شفاخانۀ «کووید ۱۹» هرات دورۀ درمانی‌شان را سپری می‌کردند و چهار قربانی دیگر در قرنطینۀ خانه‌گی بسر می‌بردند.

یکی از این قربانیان عبدالروف احمدی، نظامی سرشناس هرات بود که در سال‌های پسین به عنوان مدیر عمومی پولیس مردمی فرماندهی امنیه هرات ایفای وظیفه می‌کرد. او که در قرنطینۀ خانه‌گی قرار داشت، پس از وخامت وضعیت صحی، شام دیروز (یک‌شنبه، هژدهم جوزا) هنگام انتقال به شفاخانۀ شیدایی در مسیر راه جان باخت.

با افزایش آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در هرات، این روزها شبکه‌های مجازی مملو از اعلامیه‌های فوتی افرادی است که ویروس کرونا خانواده‌های آنان را داغ‌دار ساخته است. اکنون ادامۀ این وضعیت موجی از نگرانی‌ها را در میان باشنده‌گان هرات رقم زده است. حبیب‌الله فرهنگ، یکی از فعالان مدنی هرات می‌گوید، اگر روند مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا به همین سرعت ادامه یابد، دیری نخواهد گذشت که هرات بخشی از جمعیت خود را از دست بدهد. آقای فرهنگ تأکید می‌کند که ادامۀ بی‌پروایی مردم و ناتوانی حکومت در مهار کرونا، بهای سنگینی از باشنده‌گان هرات خواهد گرفت. او بر ضرورت حفظ فاصلۀ اجتماعی از سوی مردم و برنامه‌ریزی بهتر مسوولان دولتی تأکید می‌کند.

با این همه، در صورت تثبیت مرگ قربانیان ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ویروس کرونا در هرات، شمار قربانیان این ویروس در این ولایت به ۸۱ تن خواهد رسید. سیر صعودی ابتلا به این ویروس در هرات چنان با سرعت در حال طی شدن است که بیم ناتوانی تیم‌های درمانی برای مداوای مبتلایان در آیندۀ نزدیک هر روز بیش‌تر می‌شود.

هم اکنون 3هزار 866 باشندۀ هرات به ویروس کرونا مبتلا هستند، اما ریاست صحت عامۀ این ولایت تنها برای حدود ۶۰۰ بیمار امکانات و بسترهای مناسب در اختیار دارد. به همین دلیل بیش‌تر مبتلایان ویروس کرونا ترجیح می‌دهند تا دورۀ درمانی‌شان را در خانه‌ سپری کنند.