90229188_1522820327882124_478630919243038720_n

پولیس جوزجان 35 تُن مواد مخدر را به آتش کشید

محمدجان آریا

17 March 2020

فرماندهی پولیس جوزجان می‌گوید که 35 تُن مواد مخدر را در منطقۀ تپه‌ریگی شهر شبرغان به‌ آتش کشیده است.

عبدالواحد وجدان فرمانده پولیس جوزجان به خبرگزاری نشانه می‌گوید: «پولیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی پولیس جوزجان در یک‌سال گذشته 35 تُن مواد مخدر را کشف و ضبط کرده و در رابطه با این موضوع، 47 تن نیز از سوی پولیس بازداشت شده است.»

 آقای وجدان می‌افزاید: «در پهلوی کشف و ضبط مواد مخدر پولیس موفق شده که 14 عراده موتر قاچاق‌چیان را نیز ضبط کند و تلاش‌های پولیس جوزجان با هم‌کاری مردم برای محو فروش مواد مخدر در این ولایت ادامه دارد.»

او هم‌چنان می‌گوید: «کشت و برداشت مواد مخدر به‌ویژه تریاک در ولایت جوزجان به‌ صفر رسیده است اما سال پیش در ساحۀ تحت حاکمیت مخالفان مسلح دولت هم‌چنان مواد مخدر کشت می‌شد.»

از سوی دیگر جلال‌الدین نیازی عضو شورای ولایتی ولایت جوزجان در این‌باره می‌گوید:

«بیش‌ترین سود را از فروش و قاچاق‌ مواد مخدر مخالفان مسلح دولت می‌برند. چون با پول به دست آمده از مواد مخدر آن‌ها سربازگیری می‌کنند و این در حالی‌است که کشت مواد مخدر در دین مقدس اسلام حرام مطلق است.»

آقای نیازی ادامه می‌دهد: «بسیاری از هم‌وطنان ما در کشورهای هم‌سایه، به‌خصوص ایران مهاجر اند و اکثرشان در همان‌جا معتاد می‌شوند.»

او باور دارد که باید هر چه زودتر بساط فروش مواد مخدر در شهر شبرغان برچیده شود. چون به رغم کشف و ضبط دوام‌دار مواد مخدر از سوی پولیس، هنوز فروش مواد مخدر در شهر شبرغان و دیگر ولسوالی‌های این ولایت مخفیانه ادامه دارد.

با این‌همه، آمارها در ولایت جوزجان از افزایش معتادان خبر می‌دهند. چندان‌که در پهلوی مردان جوان، زنان و کودکان نیز به مواد مخدر معتاد شده اند.

شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان در مسیر راه ترانزیتی شمال افغانستان قرار گرفته است که بندر تجاری آقینه، فاریاب و سرپل را با بلخ وصل می‌کند و به همین دلیل میزان تجارت مواد مخدر در این شهر بالاست.