هراتی

کارمندان «هرات آمبولانس» پیش‌قراول‌های مبارزه با کرونا

عاطفه غفوری

18 April 2020

در شرایطی که سخن از تلاش و از خودگذری داکتران و کادر درمانی در ولایت هرات نُقل هر مجلس شده است، کارمندان هرات آمبولانس‌ به باد فراموشی سپرده شده‌اند. کارمندان ادارۀ «هرات آمبولانس» از نخستین کسانی‌اند که با بیماران مبتلا به ویروس کرونا تماس مستقیم برقرار می‌کنند. این روزها به رسم قدردانی از کادر درمانی، تصاویر آنان در شماری از جاده‌ها و خیابان‌های شهر هرات نصب می‌شوند، اما هیچ سخنی از کارمندان ادارۀ آمبولانس به گوش نمی‌رسد.

از زمان ثبت نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در هرات، شمارۀ رایگان «۱۰۲» به شلو‌غ‌ترین خط تماس ادارات دولتی بدل شده است. باشنده‌گان هرات برای کسب اطلاعات در بارۀ کرونا و انتقال بیماران به مراکز درمانی به این شماره تماس می‌گیرند. نیروی کم و عرضۀ خدمات بالا، هنوزهم از روحیۀ بُلند کارمندان هرات آمبولانس نکاسته است؛ بلکه حتا پس از مبتلاشدن دو کارمند این اداره، هنوزهم با خودگذری تمام، در صف خدمت‌‌رسانی به بیماران مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا می‌رزمند.

داکتر ابراهیم محمدی، مسوول بخش هرات آمبولانس می‌گوید که از زمان شیوع ویروس کرونا در این ولایت روزانه حدود ۳۰ بیمار را از نقاط مختلف شهر به مراکز درمانی منتقل می‌کنند. آقای محمدی می‌افزاید که محدودیت‌ها در امکانات و نیروی‌کاری، مانع عرضۀ خدمات کارمندان این اداره به شهروندان هرات نشده است. به گفتۀ او، حدود 60 کارمند هرات آمبولانس به گونۀ ۲۴ ساعته سرگرم خدمت به مردم‌اند.

مسوول هرات آمبولانس خاطرنشان می‌سازد که تیم‌های ویژۀ این اداره از نخستین کسانی‌اند که بر بالین بیماران کرونایی حاضر می‌شوند و باوجود رعایت نکات بهداشتی هنوز هم از خطر ابتلا به این ویروس در امان نیستند. به گفتۀ او، همین اکنون دو کارمند هرات آمبولانس به سبب انتقال بیماران مبتلا به کرونا، دچار بیماری شده‌اند و منتظر نتیجۀ آزمایش طبی هستند که آیا به کرونا مبتلا هستند و یا خیر.

در کنار این، شماری از کارمندان هرات آمبولانس هفته‌ها است که خانواده‌های‌شان را ندیده‌اند و همۀ وقت‌شان را در مرکز برای خدمت به دیگران سپری می‌کنند. اسدالله که به تازه‌گی به جمع کارمندان هرات آمبولانس پیوسته است می‌گوید از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون به دلیل هراس از این‌که مبادا به ویروس کرونا مبتلا باشد و این بیماری را به خانواده‌اش منتقل کند، حاضر نیست به خانه برود. او می‌گوید، در روزهایی که هرات و باشنده‌گانش چهرۀ غم‌زده و آکنده از ناامیدی روزگار را تجربه می‌کنند، او خوشحال است که برای نجات آنان می‌رزمد. اسدالله خاطرنشان می‌سازد که در تازه‌ترین مورد مجبور شده است که یک بیمار مشکوک به ویروس کرونا را برای انتقال به شفاخانه، در آغوش بگیرد.

ابراهیم محمدی، مسوول هرات آمبولانس می‌گوید که این مرکز در کنار انتقال شبانه‌روزی بیماران مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا به مراکز درمانی، مسوولیت ضدعفونی‌سازی بخش‌هایی از شهر را نیز برعهده دارد.

هرچند کارمندان ادارۀ هرات آمبولانس با فداکاری و از خودگذری درگیر عرضۀ خدمات به باشنده‌گان هرات هستند، اما از محدود بودن امکانات شکایت دارند. کارمندان این اداره می‌گویند که مرکز هرات آمبولانس تنها ۹ عراده آمبولانس در اختیار دارد و نیاز است که شمار این آمبولانس‌ها با توجه به شرایط موجود در هرات، افزایش یابد. مسوولان این اداره می‌گویند که برای رسیده‌گی به بیماران مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا دست کم به 20 عراده آمبولانس دیگر نیاز دارند. آقای محمدی می‌گوید با آن‌که وزارت صحت عامه را در جریان گذاشته‌اند، اما تاکنون به خواست آنان پاسخ مثبت داده نشده است.