تلفات ملکی

تلفات سنگین غیرنظامیان پس از امضای موافقت‌نامۀ صلح امریکا با طالبان

آماری که به تازه‌گی از سوی نهادهای دفاعی و امنیتی کشور با رسانه‌ها شریک شده است، نشان می‌دهد که در نزدیک به دو ماه پسین در نتیجۀ حمله‌های گروه طالبان تلفات سنگینی به نظامیان و افراد ملکی وارد شده است.

نهادهای امنیتی و دفاعی کشور امروز (چهارشنبه، 24 ثور) گزارش آماری‌شان را از تلفات افراد ملکی با رسانه‌ها درمیان گذاشتند. بر بنیاد این گزارش پس از امضای موافقت‌نامۀ صلح میان ایالات متحدۀ امریکا با گروه طالبان، در بیش‌تر از دو نیم ماه گذشته (از 10 حوت پارسال تا 22 ثور امسال) حدود 3هزار و 712 حمله بر مواضع نیروهای امنیتی و تأسیسات عمومی از سوی گروه طالبان راه‌اندازی شده است.

نهادهای امنیتی کشور ادعا دارند که در نتیجۀ این حمله‌ها، افزون بر تلفات نیروهای دفاعی و امنیتی به افراد ملکی نیز آسیب رسیده است. به گفتۀ آنان، در این دورۀ زمانی حدود 469 فرد ملکی کشته شده و 948 غیرنظامی دیگر در این حمله‌ها زخمی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، با آن‌که نیروهای امنیتی در حالت دفاعی و دفاع فعال قرار داشتند، به خاطر دفاع از جان و مال مردم یک‌هزار و 593 عملیات دفاعی را جهت برطرف‌سازی تهدیدات امنیتی که از سوی گروه طالبان متوجه مردم بوده است، راه‌اندازی کرده‌اند. در نتیجۀ این عملیات‌ها 2هزار و 134 جنگ‌جوی طالبان کشته شده و یک‌هزار 691 عضو دیگر این گروه زخمی شده‌اند. همچنان 173 جنگ‌جوی دیگر این گروه از میدان نبرد اسیر گرفته شده‌اند.

رییس جمهور غنی شب گذشته (سه‌شنبه، 23 ثور) اعلام کرد که با وجود تقاضای مکرر از جانب مردم، حکومت و جامعۀ جهانی برای کاهش خشونت‌ها و آتش‌بس، گروه طالبان پاسخ مثبت نداده‌اند و با افزایش خشونت‌ها این گروه گفت‌وگوهای صلح را به چالش کشیده‌اند.

آقای غنی به دنبال افزایش خشونت‌ها از سوی گروه طالبان روز گذشته به نیروهای امنیتی دستور داده است که از حالت دفاعی و دفاع فعال بیرون شوند و حالت تهاجمی را اختیار کنند. آقای غنی همچنان به نیروهای امنیتی کشور دستور داده است که حمله‌ها‌ی‌شان را بر مواضع طالبان از سر بگیرند. نیروهای امنیتی کشور از اوایل ماه حوت پارسال تاکنون در حالت دفاع فعال قرار داشته‌اند.