-090-9

بسیج مردمی در جوزجان؛ هواداران حزب جنبش برای اعلام حمایت از نیروهای امنیتی به جاده‌ها ریختند

صدها هوادار حزب جنبش در جوزجان برای اعلام حمایت از نیروهای امنیتی و مبارزه با گروه طالبان به جاده‌ها ریختند. این افراد در یک راهپیمایی گسترده در شهر شبرغان با حمل سلاح‌های گوناگون حمایت خود را از نیروهای امنیتی اعلام کردند.

هواداران حزب جنبش در جوزجان می‌گویند با ابزارهای دست‌داشتۀ خود در برابر طالبان بسیج شده‌اند. این افراد با حمل جنگ‌افزارهای گوناگون مانند کلاشنیکوف و شمشیر شعار حمایت از نیروهای امنیتی را سر می‌دهند. این افراد حدود پنج کیلومتر جاده را در شهر شبرغان پیمودند و شعار می‌دهند که از پیش‌روی‌های طالبان در شمال جلوگیری خواهند کرد.

قدرت‌الله وطن، مسوول جوانان حزب جنبش در ولایت جوزجان می‌گوید که این افراد به هدایت مارشال عبدالرشید دوستم، رییس حزب جنبش ملی برای اعلام حمایت از نیروهای امنیتی و حکومت محلی سلاح برداشته‌اند. آقای وطن می‌افزاید که آنان آمادۀ مبارزه در میدان نبرد در برابر طالبان هستند.

رییس جوانان حزب جنبش علاوه می‌کند که این نیروها با همکاری نیروهای امنیتی و دفاعی کشور به گروه طالبان اجازه نمی‌دهند که شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان را ناامن سازند. آقای وطن خاطرنشان می‌سازد که او و جوانان جوزجانی با راه‌اندازی این راهپیمایی تلاش دارند از ارزش‌های مدنی پاسبانی کنند. آن ‌چنانی ‌که قدرت‌الله وطن می‌گوید، بیش از یک هزار نفر از سطح ولایت جوزجان در این راهپیمایی شرکت کرده‌اند.

این در حالی است که عبدالحی حیات، نمایندۀ شورای ولایتی جوزجان می‌گوید که همۀ ملیت‌های ساکن در جوزجان در شکل‌گیری این بسیج مردمی نقش دارند. آقای حیات توضیح می‌دهد که مردم سلاح‌های دفن‌کرده خود را دوباره از زیر خاک بیرون کشیده و برای حمایت از تمامیت ارضی، قانون و حاکمیت افغانستان آمادۀ مبارزه با طالبان هستند. آقای حیات اضافه می‌کند که بسیج مردمی در ولایت جوزجان شکل ‌گرفته و هر زمانی که حکومت محلی خواسته باشد، این نیروها حاضرند وارد میدان جنگ شوند.

در همین‌حال، مسوولان محلی در جوزجان ضمن استقبال از حرکت‌های خودجوش مردمی، می‌گویند که آنان آماده‌اند برای شکل‌گیری بسیج ‌مردمی در این ولایت همکاری کنند. عبدالقادر مالیه، معاون والی جوزجان توضیح می‌دهد که حکومت محلی مطابق به قانون و اصول تشکیلات نیروهای امنیتی از بسیج‌های مردمی حمایت می‌کنند.

آقای مالیه این اقدام باشنده‌گان ولایت جوزجان را می‌ستاید. آقای مالیه خاطرنشان می‌سازد که روند تنظیم نیروهای خودجوش و بسیج مردمی به زودی در نهادهای امنیتی و دفاعی آغاز خواهد شد. به گفتۀ او، مدیریت این نیروها را وزارت امور داخله و دفاع ملی برعهده خواهند گرفت.

این در حالی است که حدود دو هفته پیش شماری از زنان در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان برای اعلام حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی سلاح برداشتند. حکومت محلی در جوزجان از این اقدام زنان حمایت کرده است. در حال حاضر صدها جوان در پی بسیج مردمی عملاً در میدان جنگ با طالبان می‌رزمند.