76942395_438126083542382_5346673901957021696_n

ده‌ها پروژۀ انکشافی در ولایت تخار تطبیق شده است

عرفان برزگر

27 November 2019

مقامات حکومت محلی تخار در جلسۀ امروز اداری از عملی شدن ده‌ها پروژۀ انکشافی در تخار به هزینۀ ۳ ملیارد و هفت‌صد ملیون افغانی در یک سال اخیر خبر می‌دهند.

عبدالحق شفق والی تخار که امروز در جلسۀ اداری ولایت با حضور مقامات ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی صحبت می‌کرد، گفت:

” در یک سال اخیر به ارزش سه ملیارد و هفت‌صد ملیون افغانی پروژه‌های زیربنایی در ولایت تخار عملی شده است.”

 به گفتۀ والی تخار سرک ورسج-پنجشیر، پروژۀِ اسفالت داخل شهر تالقان، اسفالت سرک ولسوالی ینگی‌قلعه – خواجه بهاوالدین از مهم‌ترین پروژه‌ها درتخار است.

 او می‌افزاید که قرار داد اسفالت ولسوالی‌های دشت‌قلعه- خواجه بهاوالدین  و خواجه‌غار- دشت‌قلعه از مرحلۀ تدارکات گذشته و قرار است به زودی کار عملی آن آغاز شود.

به گفتۀ والی تخار با عملی شدن این پروژه‌ها رابطه میان باشنده‌گان ولسوالی‌های ماورای کوکچه و ادارۀ محلی تخار نزدیک می‌شود. و این امر بالای زنده‌گی اقتصادی و اجتماعی مردمان ماورای کوکچه تاثیر ات فوق‌العاده خواهد داشت.

والی تخار هم‌چنان اظهار امیدواری می‌کند که کار ساخت پل بالای دریای کوکچه، اسفالت جادۀ گمرک آی‌خانم تا بازار دشت‌قلعه و ساخت تاسیسات در  کنار دریای آمو به زودی آغاز شود.

او می‌افزاید که با عملی شدن این پروژۀ مهم روابط میان مردم دو طرف مرز گسترش می‌یابد و زنده‌گی روستانشینان از نظر اقتصادی بهبود خواهد یافت.

این پروژۀ بین‌المرزی به هزینۀ ۲۰ ملیون یورو که از سوی اتحادیۀ اروپا پرداخته می‌شود، توسط بنیاد آغا خان تطبیق خواهد شد. او افزود که در بهار سال پیش‌رو کار این پروژه آغاز می‌شود و تا سه‌سال دیگر به پایان خواهد رسید.

عبدالحق شفق والی تخار هم‌چنان افزود که برنامۀ ملی میثاق شهروندی در هشت ولسوالی تخار آغاز شده و به موفقیت‌های بزرگ دست یافته است. او اظهار می‌دارد که بسیاری مناطق در ولسوالی‌های دشت‌قلعه و ینگی‌قلعه که زیر پوشش برنامۀ ملی میثاق شهروندی قرار گرفته از روشنایی برق آفتابی مستفید شده اند.

با این حال عبدالمتین بیک رییس ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی، از آغاز زود هنگام اسفالت فرودگاه تخار خبر داد. آقای بیک می‌گوید ۸ ملیون دالر از سوی وزرات مالیه برای فرودگاه تخار تخصیص داده شده و در آینده‌های نزدیک کار عملی آن آغاز خواهد شد.

ریس ارگان‌های محلی هم‌چنان افزود که سهم‌دهی به جوانان تحصیل کرده در حکومت محلی تخار افزایش می‌یابد و بست‌های سرپرستی به رقابت آزاد میان جوانان گذاشته خواهد شد.

او افزود که لوای سرحدی  و ارتش محلی در تخار ایجاد می‌شود تا مناطق مختلف تخار به خصوص ولسوالی‌های ماورای کوکچه را زیر پوشش داشته باشند، تا جنگجویان طالب نتوانند در این مناطق نفوذ کنند.

با این حال مقامات حکومت محلی تخار از شکست برنامه‌های طالبان در این ولایت خبر می‌دهند و می‌گویند، حملات سنیگن طالبان در تخار عقب زده شده، اکنون به اراضی بیشتر ماورای کوکچه نیروهای امنیتی حاکم هستند.