خیاطی

آغاز کار پروژۀ آموزش فنی و حرفه‌یی برای ۲۴۰ جوان در ولایت جوزجان

محمدجان آریا

27 August 2020

ریاست کار و امور اجتماعی در ولایت جوزجان روند آموزش پروژه‌های فنی و حرفه‌یی را برای 240 نفر در شهر شبرغان آغاز کرده است. در این دورۀ آموزشی دختران و پسران می‌توانند نظر به علاقۀشان شرکت کنند. مسوولان این ریاست می‌گویند که هدف آنان فراهم‌سازی زمینۀ کار برای افرادی است که پس از پایان دورۀ تحصیلی نتوانسته‌اند صاحب کار شوند. این دورۀ آموزشی این دست جوانان را با حرفه‌های سودمند آشنا می‌سازد تا بتوانند در تقویت اقتصاد خانواده کمک کنند.

سید عبدالرشید منصوری، رییس ادارۀ کار و امور اجتماعی در ولایت جوزجان به خبرگزاری نشانه می‌گوید که در این برنامۀ آموزش‌های فنی و حرفه‌یی به تعداد ۱۲۰ تن دختر و ۱۲۰ پسر به مدت چهار ماه آموزش می‌بینند. ‌آقای منصوری می‌افزاید که کارآموزان پس از پایان این دورۀ آموزشی می‌توانند کسب‌وکار شخصی را راه‌ بیندازند. به گفتۀ او، کارآموزان در بخش‌های خیاطی، گل‌دوزی، بیک‌دوزی، ترمیم موبایل، برق تعمیرات و موترسایکل‌سازی آموزش داده می‌شوند. آقای منصوری اضافه می‌کند که کارآموزان هم در شهر شبرغان و هم در ولسوالی آقچه مصروف آموزش حرفه‌یی هستند.

کارآموزانی که در این برنامه شرکت‌ کرده‌اند، ابراز امیدواری می‌کنند که با تکمیل شدن این دورۀ آموزشی بتوانند کارهایی را ایجاد کنند و در تقویت اقتصاد خانواده‌های‌شان همکاری کنند. خوشبو، یکی از کارآموزان حرفۀ بیک‌دوزی است. او دختر جوان از صنف چهاردهم بخش ادبیات فارغ شده و می‌گوید که بنابر مشکلات اقتصادی نتوانسته است که به تحصیل‌اش ادامه دهد. خوشبو امیدوار است در چهار ماه آینده، بیک‌‌دوزی را بیاموزد و از این راه به اقتصاد خود و خانواده‌اش کمک کند. او علاوه می‌کند که در یک خانوادۀ یازده نفری زنده‌گی می‌کند و یگانه نان‌آور این خانواده پدرش است. همچنان وحید کارآموز دیگری است که از روستای «کوک گُنبذ» برای آموختن حرفۀ گل‌دوزی به شهر شبرغان آمده است. این جوان می‌خواهد پس از یادگیری گل‌دوزی، این حرفه را به دختران روستای‌شان آموزش دهد.

این در حالی است که در کنار نبود بازار کار در شهر کوچکی مانند شبرغان، ناامنی در ولسوالی‌های جوزجان چالشی دیگری است برای جوانان و کارجویان این ولایت. بر اساس گزارش ریاست کار و امور اجتماعی در ولایت جوزجان در شانزده سال گذشته بیش ‌از دوازده هزار کارآموز از مرکز آموزش‌های فنی و حرفه‌یی این اداره فارغ شده‌اند.