متقاعدین

اعتراض بازنشسته‌گان نظامی هرات؛ هشت ماه می‌شود که خبری از تنخواه و امتیاز تقاعدی نیست

عاطفه غفوری

19 August 2020

شماری از بازنشسته‌گان نظامی در ولایت هرات در اعتراض به تأخیر در پرداخت معاش و امتیازهای قانونی‌شان، در برابر ساختمان دفتر والی هرات دست به تجمع زدند. معترضان می‌گویند، با گذشت هشت ماه از سال مالی، اداره‌های مسوول هیچ اقدامی برای پرداخت معاش آنان نکرده‌اند.

محمد حسین، دگروال بازنشستۀ ارتش در گردهمایی امروز (چهارشنبه، ۲۹ اسد) می‌گوید که علاوه بر تأخیر در پرداخت تنخواه او و همراهانش، شماری از امتیازهای مالی آنان نیز اجرا نشده است. این نظامی بازنشسته می‌افزاید که عدم افزایش 30 درصدی تنخواه بازنشسته‌گان و تأکید مقام‌های مرکزی بر بایومتریک شدن بازنشسته‌گان در کابل از مشکلات موجود در برابر عدم پرداخت امتیازات آنان است.

همچنان نورخان نیکزاد، بازنشستۀ نیروهای پولیس در هرات می‌گوید که کاغذپرانی‌های اداری و بی‌توجهی شماری از مقام‌های دولتی سبب تأخیر در پرداخت معاش آنان شده است. او تأکید می‌کند، در صورتی که تأخیر در پرداخت معاش بازنشسته‌گان نظامی در هرات ادامه یابد، صدها خانواده در این شهر با مشکلات جدی اقتصادی مواجه خواهند شد.

در شرایطی که چشم نگران صدها بازنشستۀ نیروهای امنیتی و دفاعی در هرات به والی هرات دوخته شده است، ادارۀ محلی این ولایت از پیگیری خواسته‌های این افراد خبر می‌دهد. جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید که در نشست ویژۀ سید وحید قتالی، والی هرات با مسوولان اداره‌های دولتی، تأکید شده است که هرچه زودتر روند اداری اجرای معاش بازنشسته‌گان طی مراحل شود.

در حال حاضر حدود هفت هزار نظامی در هرات عضویت اتحادیۀ بازنشسته‌گان نظامی را دارند. افرادی که بخش عمده‌یی از هزینه‌های زنده‌گی‌شان را با دریافت حقوق بازنشسته‌گی تأمین می‌کنند. والی هرات وعده داده است که در زودترین فرصت ممکن معاش آنان پرداخته خواهد شد. این بازنشسته‌گان اکنون به عملی شدن این وعدۀ والی هرات اُمید بسته‌اند.