تراجنسی هرات

حملۀ افراد ناشناس بر تراجنسی مشهور هرات

عاطفه غفوری

09 September 2020

 صبور حسینی، تراجنسی شناخته‌شدۀ هرات می‌گوید که به تازه‌گی مورد حملۀ افراد ناشناس قرار گرفته و در پی لت‌وکوب آنان بینایی یک چشمش را از دست داده است.

حسینی می‌گوید که این رویداد دیروز (سه‌شنبه، هژدهم سنبله) در مرکز شهر هرات رخ داده است. به گفته او، داکتران معالج به او تأکید کرده‌اند که هرچه زودتر باید زیر عمل جراحی قرار بگیرد و در غیر این صورت ممکن بینایی چشمش را برای همیشه از دست بدهد.

نام این تراجنسی (دوجنسه) شناخته‌شدۀ هرات اخیراً به دلیل کار در یک سریال تلویزیونی در این ولایت بار دیگر بر سر زبان‌ها قرار گرفته است. او چندی پیش در گفت‌وگو با رسانه‌ها از برخورد مردم با او گلایه کرده است و گفته است که همواره مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد.

حسینی در یک مکتب دورافتاده در هرات سرگرم تدریس کودکان است و تاکنون چندین بار از سوی شماری از افراد ناشناس مورد لت‌وکوب قرار گرفته است. او می‌گوید که به دلیل مشکلات مالی نمی‌تواند هزینۀ عملیات جراحی چشم خود را تأمین کند.

از سوی دیگر، فریدون فکوری، مدیر تیاتر هرات نسبت به تکرار این رویدادها ابراز نگرانی می‌کند. او می‌گوید که نباید حضور صبور در یک سریال تلویزیونی منجر به آزار و اذیت او از سوی مردم شود.

پولیس هرات اما از وقوع این رویداد ابراز بی‌خبری می‌کند. عبدالاحد ولی‌زاده، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت هرات به خبرگزاری نشانه می‌گوید که تاکنون هیچ شکایتی در پیوند به حمله بر جان حسینی به آنان نرسیده است.

با این وجود صبور نگران است که در صورت تأخیر در انجام عملیات جراحی، ممکن نتواند به شغل آموزگاری خود در مکتب ادامه دهد. صبور که اکنون شصت سال سن دارد، می‌گوید که تنها تراجنسی یا بیناجنسی شناخته‌شده در هرات است و سایر افراد با ویژه‌گی‌های او از ترس رفتار نامناسبت جامعه نمی‌توانند هویت‌شان را فاش کنند.