Early-Oscar-2020-nominees-were-announced

اسکار ۲۰۲۰/فلمی از آسیا در صدر برندگان  

محمدجان آریا

10 February 2020

به گزارش سایت اکادمی اسکار، صبح امروز نود و دومین جشنوارۀ اسکار 2020 در لاس‌آنجلس آمریکا برگزار شد و برای نخستین بار یک فیلم از کرۀجنوبی و آسیا چهار جایزه بزرگ اسکار را گرفت و همه غافل‌گیر کرد.

فیلم “انگل” تولید کرۀجنوبی به کارگردانی “بونک جون هو” در بخش‌های بهترین کاگردانی،‌ بهترین فیلم، بهترین فیلم خارجی زبان و بهترین فیلم‌نامه اوریجینال جایزۀ بزرگ اسکار را گرفت. این نخستین‌بار است که یک فیلم آسیایی جایزه بزرگ فیلم اسکار را می‌گیرد و با چهار جایزه در صدر فهرست برندگان اسکار 2020 قرار می‌گیرد.

در پی فیلم “انگل” نوبت به فیلم 1917 سام‌مندز رسید که در بخش‌های بهترین فیلم‌برداری، بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین صداگذاری جایزه‌ اسکار را دریافت کرد.

فیلم 1917 در جشنوارۀ فیلم “بفتا” با بُرد هفت جایزه در صدر قرار داشت اما در اسکار نسبت به “انگل” کم‌تر درخشید.

“واکین فینیکس” برای بازی در فیلم جوکر جایزۀ بهترین نقش اول مرد را دریافت نمود که بعد از چهار بار نامزدی این نخستین اسکار “واکین فینیکس” محسوب می‌شود و هم‌چنان فیلم “جوکر” در بخش بهترین موسیقی متن نیز جایزه دریافت کرد.

جایزۀ بهترین بازیگر نقش اول زن به “رنه زلوگر” برای بازی در فیلم “جودی” رسید.

جایزه اسکار  بهترین نقش مکمل زن به  “لارا درن” برای بازی در فیلم “داستان ازدواج” رسید که وی جایزه  “بفتا” را نیز در همین بخش گرفته بود.

جایزۀ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد هم‌چنان به “برد پیت” برای بازی در فیلم “روزی روزگاری در هالیوود” رسید که این‌بار رقیب‌های سرسخت “بُرد پیت” کسانی بودند که یک عمر در سینما فعالیت کرده اند از جمله آل پاچینو، تام هنگس و انتونتی هاپکینز که در نهایت این جایزه را  برد پیت با خود به خانه برد.

جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه به (Carol Dysinger) کاگردان آمریکایی برای ساخت فیلم مستند “دختران اسکیت برد افغانستان” رسید.

جایزه بهترین طراحی صحنه هم نصیب فیلم  “روزی روزگاری در هالییود” ساخته تارنتینو شد و جایزه بهترین تدوین صدا و بهترین تدوین هم به فیلم  “فورد در برابر فراری” رسید.

فیلم آسیایی “انگل” با چهار جایزه بزرگ، فیلم 1917 با سه جایزه ، فیلم فورد در برابری فراری  با دو جایزه، فیلم جوکر با دو جایزه و فیلم روزی روزگاری در هالیوود نیز با دو جایزه به ترتیب برندگان امسال جشنوارۀ اسکار شدند.

این در حالی‌ست که فیلم “مرد ایرلندی” به کارگردانی “مارتین اسکورسیزی” و بازیگری دو اسطورۀ سینما  “آل‌پاچینو” و “رابرت دینرو” نتوانست برندۀ هیچ جایزه‌ای شود.