01-116

اتحادیۀ اروپا خواستار برقراری آتش‌بس در افغانستان شد

neshananews

04 February 2021

نمایند‌ه‌گی اتحادیۀ اروپا در افغانستان از دو طرف درگیر جنگ در این کشور، می‌خواهد که به هدف حفاظت از غیر نظامیان آتش‌بس اعلام کنند.

این اتحادیه امروز(پنج‌شنبه، شانزدهم دلو) در یک خبرنامه می‌نویسد که تنها در صورت برقراری آتش‌بس در افغانستان حفاظت از جان غیر نظامیان امکان‌پذیر خواهد بود.

درخبرنامۀ این اتحادیه آمده است که بخش عمد‌ه‌یی از شهروندان افغانستان در جریان سال جاری میلادی به کمک‌های بشر دوستانه ضرورت دارند. براساس خبرنامه، طرف‌های جنگ از جمله طالبان ضمن پیشگیری از کشتار غیر نظامیان، باید به موسسات خیریه نیز اجازه دهند که به گروه‌های آسیب‌پذیر کمک رسانی کنند.

بر اساس خبرنامۀ این اتحادیه، ادامۀ خشونت در افغانستان به دوام چرخۀ کشتار غیر نظامیان کمک کرده است و ضرورت پیشرفت در روند صلح، ایجاب می‌کند که خشونت‌ها کاهش داده شده و آتش‌بس اعلام شود.

این اتحادیه همچنان از قتل‌های هدفمند که عمدتن خبرنگاران، فعالان مدنی، عالمان دین و قضات را هدف قرار می‌دهد، انتقاد کرده است.

این درحالی است که هم‌زمان با آغاز گفت‌وگوهای مستقیم بین هیات‌های مذاکراتی دولت افغانستان و طالبان در دوحه، خشونت‌ها از سوی طالبان نیز افزایش یافته است. این گروه در یک سال اخیر، موجی از کشتار هدفمند را آغاز کرده است