اتمر

افغانستان و اوزبیکستان روی امضای قرارداد ده سالۀ انتقال برق به توافق رسیدند

neshananews

29 August 2020

وزارت امور خارجۀ کشور اعلام کرده است که افغانستان و اوزبیکستان روی امضای قرارداد انتقال برق میان شرکت برق‌رسانی کشور (برشنا) و وزارت انرژی اوزبیکستان به توافق رسیده‌اند.

در خبرنامۀ وزارت امور خارجه آمده است که محمدحنیف اتمر، سرپرست این وزارت دیروز (جمعه، هفتم سنبله) در رأس یک هیأت عالی رتبۀ افغانستان به تاشکند سفر کرده و با عبدالعزیز کاملوف، وزیر امور خارجۀ اوزبیکستان ملاقات کرده است. خبرنانه می‌افزاید که در این دیدار، دو طرف روی امضای قرارداد انتقال برق میان شرکت برشنا و وزارت انرژی اوزبیکستان و همچنان گسترش همکاری‌ها در عرصه‌‌های تجارت و ترانسپورت به توافق رسیده‌اند. افزون بر این، دو طرف در مورد اهمیت صلح و نقش اوزبیکستان در تأمین صلح و اجماع منطقه‌يی بحث‌ و تبادل نظر کرده‌اند.

این در حالی است که افغانستان با کمبود انرژی برق مواجه است. بیش‌تر نیاز شهروندان به برق از انرژی صادراتی برطرف می‌شود. در حال حاضر اوزبیکستان سالانه حدود هفتاد میگاوات برق به افغانستان صادر می‌کند. بر اساس این قرارداد ده ساله، قرار است صادرات برق اوزبیکستان به افغانستان به حدود 450 میگاوات در سال برسد. با این حال توقوع می‌رود که با امضای این موافقت‌نامه نیاز مردم به برق در پایتخت و مرکز ولایت‌ها برطرف شود.