ترپمت

ترامپ: نظامیان امریکایی از افغانستان بیرون می‌شوند

neshananews

27 May 2020

دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که همۀ نیروهای نظامی امریکا به سرعت از افغانستان بیرون می‌شوند. آقای ترامپ هرچند زمان تعیین نکرده، اما می‌گوید که به سرعت مناسب نظامیان کشورش، افغانستان را ترک خواهند کرد.

رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا روز گذشته (سه‌شنبه، ششم جوزا) در صحبت با خبرنگاران گفته است که نیروهای امریکایی در افغانستان مانند پولیس عمل می‌کنند و کارکردشان مانند سرباز نظامی در این کشور نیست. او می‌افزاید: «ما با طالبان و رییس جمهور افغانستان در تعامل هستیم. رییس جمهور راه خود را هموار کرده است، دو نفر دعوای ریاست جمهوری داشتند؛ اما ما در تعامل هستیم، زیرا طوری‌ که می‌دانید آنان عوامل و جناح‌های رقیب داشتند.» آقای ترامپ خاطرنشان می‌سازد، اگر پس از بیرون شدن نظامیان امریکایی از افغانستان نیاز به برگشت آنان باشد، نیروهای امریکایی به صفت «رزمنده‌گان و مبارزان» به این کشور اعزام خواهند شد؛ نه به عنوان پاسبان.

قابل یادآوری است که بیرون شدن نیروهای نظامی امریکا از افغانستان، یکی از نکات اساسی موافقت‌نامۀ صلح میان طالبان و امریکا است که در دهم ماه حوت پارسال در دوحه، پایتخت قطر امضا شده است. بر اساس این موافقت‌نامه، امریکا باید در جریان ۱۳۵ روز پس از امضای این سند، شمار نظامیانش را در افغانستان به 8هزار و 600 نفر کاهش دهد و به همین تناسب حضور نیروهای ناتو در کشور نیز کاهش یابد. گروه طالبان مکلف‌اند رابطۀشان را با گروه‌های تروریستی قطع کنند و برای این گروه‌ها اجازۀ فعالیت در این کشور را ندهند. ایالات متحدۀ امریکا همچنان مکلف است که تا ۱۴ ماه پس از امضای این سند، همۀ نیروهای خارجی مستقر در افغانستان را از این کشور بیرون کند.