ینس+استولتنبرگ+دبیر+کل+ناتو

دبیر کل ناتو: حضور ملکی و دیپلماتیک ناتو در افغانستان ادامه می‌یابد

neshananews

02 June 2021

ینس استولتنبرگ، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌گوید که حضور ملکی و دیپلماتیک این پیمان پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان نیز در این کشور پابرجا خواهد ماند.

آقای استولتنبرگ دیروز (سه‌شنبه، یازدهم جوزا) در پایان نشست وزیران دفاع و خارجۀ ناتو در بروکسل این موضوع را مطرح کرده است. آقای استولتنبرگ می‌گوید که مأموریت حمایت قاطع و حضور نظامی ناتو در افغانستان تا حدود چهار ماه دیگری به پایان خواهد رسید.

دبیر کل ناتو یادآور می‌شود که شرکای ناتو سرگرم بررسی چگونه‌گی آموزش و مشوره‌دهی به ارتش افغانستان و حفاظت از تأسیسات مهم این کشور به شمول میدان هوایی کابل هستند.

به بیان آقای استولتنبرگ، افزون بر حمایت مالی از نظامیان افغانستان، آموزش این نیروها در بیرون از کشور نیز در دستور کار ناتو قرار دارد. او خاطرنشان می‌سازد که برنامۀ آموزش و مشوره‌دهی به نظامیان دولت افغانستان به نیروهای ویژۀ ارتش و پولیس افغانستان متمرکز خواهد بود.

ینس استولتنبرگ این اظهارات را در حالی مطرح می‌کند که نشست وزیران دفاع و خارجۀ پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز گذشته در مقر این سازمان در بروکسل برگزار شده است. دوام حمایت ناتو از ارتش افغانستان در این نشست مورد بحث قرار گرفته است.