طالبان

طالبان 17 زندانی دولت را در بادغیس آزاد کردند

عاطفه غفوری

11 May 2020

گروه طالبان در ادامۀ روند تبادلۀ زندانیان، هفده زندانی را در ولایت بادغیس، از بند رها کردند. گروه طالبان این هفده زندانی را نظامیان حکومتی معرفی کرده‌اند. این زندانیان حوالی ساعت دوازده شب گذشته (یک‌شنبه، بیست‌ویکم ثور) آزاد شده‌اند.

نجم‌الدین برهانی، سخنگوی والی بادغیس در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که یازده تن آنان نظامی و شش نفر دیگر آنان داکتران موسسه‌ها و کارمندان بخش‌های ملکی هستند. آقای برهانی می‌افزاید که طالبان این زندانیان را در ولسوالی‌های جوند، بالامرغاب، قادس و آب‌کمری ولایت بادغیس نگه‌داری می‌کردند.

رهایی زندانیان دولت از زندان‌های طالبان، بخشی از موافقت‌نامۀ صلح میان ایالات متحدۀ امریکا با گروه طالبان است. بر اساس این موافقت‌نامه، طالبان تعهد سپرده‌اند که دست‌کم یک هزار نفر را که به اتهام حضور در صفوف نیروهای نظامی دولت، بازداشت کرده‌اند، آزاد خواهند کرد. حکومت افغانستان نیز مکلف است تا پنج هزار زندانی این گروه را آزاد کند. شورای امنیت ملی کشور اعلام کرده است که تاکنون بیش از یک هزار زندانی گروه طالبان در چند مرحله از زندان‌های دولت، آزاد شده‌اند. تبادلۀ زندانیان، پیش‌شرط‌ آغاز مذاکرات مستقیم صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان خوانده شده است.