حقیق یا

هیأت حقیقت‌‌یاب ریاست جمهوری: جسد دو کارجوی دیگر افغانستان در رودخانه پیدا شده است

عاطفه غفوری

13 May 2020

هیأت حقیقت‌یاب ریاست جمهوری در پیوند به رویداد شکنجه و به رودخانه انداختن کارجویان افغانستان، از پیداشدن جسدهای دو کارجوی ناپدید شده در مرز میان ایران و افغانستان خبر می‌دهد.

حمید طهماسی، رییس این هیأت ده نفری که در روزهای پسین سرگرم تحقیق پیرامون این رویداد است می‌گوید که این دو جسد در دو روز گذشته در حاشیۀ هریرود از آب بیرون آمده‌اند. آقای طهماسی می‌افزاید که تاکنون هویت یکی از این دو جسد شناسایی شده است. به گفتۀ او، این جسد مربوط به یک نوجوان سیزده ساله است و به مرکز طب عدلی هرات منتقل شده است. به سخن او، اما هویت جسد دومی به دلیل سطح بالای آسیب‌دیده‌گی جسمانی، تاکنون شناسایی نشده است.

با این حال، شمار جسدهای قربانیان رویداد مرزی در دهانۀ ذوالفقار ولسوالی گلران هرات به دوازده تن رسیده است. رییس هیأت حقیقت‌یاب ریاست جمهوری می‌گوید هم اکنون از پانزده کارجوی دیگری که بر اثر این رویداد ناپدید شده‌اند، اطلاعی در دست نیست. او می‌گوید چهار تن از ناپدید شده‌گان، قاچاق‌برانی بوده‌اند که این افراد را به مقصد ایران راهنمایی می‌کردند.

این در حالی است که وزارت خارجۀ افغانستان از آغاز تحقیقات مشترک میان دو کشور خبر داده است. وزارت امور خارجه در خبرنامه‌یی گفته است که هیأت‌های دو کشور امروز (چهارشنبه، 24 ثور) تحقیقات خود را برای یافتن حقیقت، چگونه‌گی رویداد و تأمین عدالت آغاز کرده‌اند.

شکنجه و پرتاب کارجویان افغانستان به رودخانۀ مرزی از سوی مرزبانان ایرانی، در ده روز پسین موجی از اعتراض‌های مردمی را نسبت به این رویداد در هرات برانگیخته است. در جریان ده روز پسین دست‌کم دو بار باشنده‌گان هرات با تجمع در برابر دفتر والی و ساختمان کنسولگری ایران در این ولایت، خواستار  تأمین عدالت و محاکمۀ عاملان این رویداد شده‌اند. رویدادی که در آن دست‌کم ۴۶ کارجوی افغانستان پس از بازداشت و شکنجه، از سوی مرزبانان ایرانی به رودخانۀ هریرود پرتاب شدند. از این میان، تنها ۱۹ تن از آنان موفق به نجات جان خود شدند.