2021-07-03 at 11.01.03

18 نفر به اتهام تبلیغ علیه نظام در جوزجان بازداشت شدند

neshananews

03 July 2021

مسوولان امنیتی در ولایت جوزجان هژده نفر را به اتهام تبلیغ علیه دولت در فضای مجازی بازداشت کرده‌اند. این افراد در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان علیه نظام و نیروهای امنیتی کشور پروپاگندا نشر می‌کردند.

یک منبع ارشد امنیتی به خبرگزاری نشانه می‌گوید که این افراد با استفاده از شبکه‌های مجازی مانند فیس‌بوک، تویتر وغیره برخلاف نیروهای امنیتی و دولت افغانستان تبلیغ می‌کردند. منبع می‌افزاید که این افراد بر اثر کوشش نیروهای کشفی و امنیتی و باشنده‌گان شهر شبرغان شناسایی و بازداشت شده‌اند.

منبع اضافه می‌کند که شماری از این افراد زیر چتر کنش‌گران مدنی در فیس‌بوک فعالیت می‌کردند. او دربارۀ هویت افراد بازداشت‌شده چیزی نمی‌گوید.

این در حالی است که در فقرۀ اول مادۀ ۲۴۳ کود جزای افغانستان آمده است: «شخصی که در زمان جنگ با نشر اخبار، اعلامیه‌ها، اظهارات دروغ یا مغرضانه عمداً به صورت شفاهی یا تحریری یا به هر وسیلۀ دیگری به منظور حمایت از دشمن تبلیغ یا توطیه کند، به نحوی‌ که به قدرت دفاعی کشور یا عملیات نظامی نیروهای نظامی ضرر رساند یا سبب هرج و مرج یا تضعیف روحیۀ مردم شود، به حبس طولانی محکوم می‌شود.»

در بیست سال گذشته این نخستین بار است که شماری از افراد به اتهام تبلیغ علیه نیروهای امنیتی و نظام در ولایت جوزجان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت می‌شوند.