90559653_198228554931619_4861364042280730624_n

زهرا حسینی؛ کارخانه‌داری با آرزوهای بزرگ

محمدجان آریا

22 March 2020

«تجارت جنسیت نمی‌شناسد و تنها چیزی که برای آغاز یک کار ضرورت است، ایده و پشتکار می‌باشد.»

این جملۀ زهرا حسینی، مؤسس و مالک یک کارگاه آموزشی- تولیدی بیک‌دوزی در ولایت سر پل است. او شش سال قبل این کارگاه را به کمک دفتر UONPS راه‌اندازی و پس از ختم پروژه، آن را به یاری سرمایۀ شخصی‌اش تا کنون ادامه و فعال نگه‌داشته است.

حسینی می‌گوید که این کارگاه سبب شده تا 22 تن از بانوان در آن مشغول به کار شوند و در نظر دارد با توسعۀ کسب و کارش، زمینۀ اشتغال‌زایی بیشتری را برای بانوان این ولایت فراهم کند.

به باور حسینی، بی‌باوری مردم به مدیریت کسب و کار از سوی زنان باعث شده تا با مشکلات زیادی مواجه گردند. اما با وجود آن، او و همکارانش از تلاش برای تثبیت جایگاه کسب و کارشان دست برنداشته اند. چندان‌که اینک استقبال مردم و بازار از کار ایشان، سبب تقویت و توسعۀ این کارگاه کوچک شده است.

این بازرگان جوان دربارۀ شیوۀ کارش چنین توضیح می‌دهد:

«مواد خام این کارگاه از کشور چین و متباقی از بازارهای کابل فراهم می‌شود اما این‌روزها به سبب عدم تولید مواد خام و بسته‌بودن مرزها کارگاه ما را با مشکل مواجه شده است. با این همه، کالاهایی که از کشورهای پاکستان و چین وارد می‌شوند به نسبت به تولیدات کارخانۀ ما کیفیت کمتری دارد.»

حسینی به رغم موانع فراراه کار زنان در روستاها و شهرهای دور از پایتخت، کارگاهش را در روستایی دورافتاده فعال نگه داشته است.

او در این‌باره می‌گوید:

«زمانی‌که ما کار را آغاز کردیم، مردم به دلیل مشکلات امنیتی خانواده‌ها و مسایل فرهنگی به زن‌های خود اجازه نمی‌دادند که حتا در شهر و ادارات دولتی  کنند. به همین سبب حتا تلاش می‌شد که کارمان را تحت نظارت حکومت پیش ببریم اما من برعکس از یک بانک شخصی قرضه گرفتم و کار را از روستای خودمان  آغاز کردم تا زنان روستا  در آن مشغول به کار شوند.»

به باور حسینی حمایت خانواده مهم‌ترین اصل در موفقیت زنان است، خانواده‌ها اگر حامی زنان باشند، بانوان می‌توانند به اهداف‌شان نایل آیند. او با این‌که همیشه علاقه‌‌مند شغل معلمی بوده و همین اکنون، معلم یک کودکستان است، استقلال مالی را یک اصل برای بانوان می‌داند و به همین دلیل خود به دنبال ایجاد کارگاه تولیدی رفته است.

کارگاه حسینی، بنابر چالش‌های امنیتی تنها کارگاهی است که قراردادهای رسمی نهادها را از ولایت‌های جوزجان و سر پل دریافت می‌کند. چنان‌که غالباً مکاتب خصوصی، مدارس دینی و دفاتر خارجی سفارش‌های‌شان را به‌ این کارگاه می‌سپارند.

زهرا حسینی امیدوار است که روزی بتواند کارش را به سراسر افغانستان گسترش بدهد.