WhatsApp Image 2020-01-16 at 1.38.41 PM(1)

بریدمل غلام یحیی محمدی: یازده‌سال ماین کشف و خنثا کرده‌ام

محمدجان آریا

16 January 2020

دوران سربازی آمیخته از خاطرات و قصه‌های تلخ و شیرینی است که سربازان با آن زندگی می‌کنند. تلخی‌هایش را در کنار هم‌دیگر شیرین می‌سازند و شیرینی‌هایش را شیرین‌تر.
وقتی دُهل جنگ نواخته می‌شود این سربازان هستند که در میدان‌های نبرد فارغ از این‌که هم‌رزم آن‌ها چه نام دارد، با چه زبانی صحبت می‌کند، از کدام قوم است و از کجا آمده است؛ دوشادوش هم‌دیگر برادر‌وار می‌رزمند. این داستان هر روز ادامه دارد و مصداق عینی همان جملۀ معروف است که گفته: «یکی برای همه، همه برای یکی»

از بین هزاران روایت و قصه به سراغ برید مل غلام یحیی می‌رویم، کسی‌ که یازده‌سال می‌شود در صف ارتش ملی در بخش کشف، پاک‌سازی و خنثی‌سازی ماین وظیفه اجرا می‌کند.

یازده سال یک عمر است عمری که غلام یحیی وقف کرده، برای آدم‌هایی که هرگز او را ندیده‌اند. زنان، مردان و کودکان بی‌شماری که شاید اگر دستان زندگی بخش یحیی نبود تا ماین‌ها را خنثی کند؛ پای‌شان روی یکی از این هزاران ماین می‌رفت و بعد فاجعه …

اما یحیی هست و متعهد به ادامۀ انجام این وظیفۀ مقدس می‌باشد.

برید مل غلام یحیی محمدی که در جریان عملیات در ولایت جوزجان قرار دارد، سر صحبت را با خبرنگار خبرگزاری نشانه باز کرده و از زندگی در ارتش چنین می‌گوید: «غلام یحیا محمدی هستم، بریدمل تولی تطهیر لوای دوم قول اردوی 209 شاهین در شمال و حالا در جریان عملیات در ولسوالی فیض آباد قرار داریم. همه روزه تلاش می‌کنیم که ماین‌های جاسازی شده را خنثی کنیم.»

بریدمل محمدی که در جریان عملیات شاهین 220 قرار دارد می‌گوید: «طالبان مسلح در جریان شب در مسیر شاهراه ماین‌های زیادی را جاسازی می‌‌کنند، وظیفۀ من این است تا ماین‌ها را کشف و خنثی کنم. در جریان این سه روز تا اکنون 5 حلقه ماین را کشف نموده‌ایم.»

روزانه در سراسر افغانستان ماین‌های کنار جاده‌ای که عمدتا از طرف مخالفین مسلح دولت برای ضربه زدن به نیروهای امنیتی جاسازی می‌شود؛ جان ده‌ها تن از افراد ملکی را می‌گیرد. در این ارتباط غلام یحیی این ماین‌روب ارتش اضافه می‌کند: «در مدت خدمت یازده ساله‌ام، صدها ماین را کشف و خنثی نموده‌ام و افتخار می‌کنم که هم جان برادران خود در نیروهای امنیتی و هم‌جان هم‌وطنان خویش را نجات داده‌ام.»

بریدمل غلام یحیا محمدی در زون شمال و شمال‌شرق یعنی از ولایت بدخشان تا فاریاب وظیفه اجرا کرده است و آشنای جداناپذیر ماین‌های کور است؛ تا آن‌ها را کشف و خنثی کند. او نسبت به مسایل امنیتی نمی‌خواهد در ارتباط به زادگاه و خانواده‌اش چیزی بگوید اما گفتنی‌های دیگری دارد از جمله می‌گوید، آرزو دارم که صلح در وطن ما برقرار شود و همه مردم ما در فضای پر از مهر و محبت بدون جنگ در کنار هم زندگی کنند و از دشت‌‌های سرسبز و آب و هوای این سرزمین لذت ببرند.

در جنگ پدران فرزندان و فرزندان پدران خود را دفن می‌کنند. بدون شک همه‌ای انسان‌ها از جنگ نفرت دارند و همین‌گونه آقای محمدی در ارتباط به جنگ دیدگاه خود را چنین بیان می‌کند: «من از جنگ نفرت دارم،این جنگ تحمیلی یک روز نه یک روز بالاخره پایان می‌یابد و همه در صلح زندگی می‌کنیم.»

گفتنی بریدمل غلام یحیا محمدی به مخالفین مسلح دولت این است: «اگر مخالفین مسلح دولت به خصوص طالبان از افغانستان هستند، نباید مکاتب و ادارات دولتی را آتش بزنند. نباید سرک‌ها را تخریب نمایند و به برنامۀ صلح بپیوندند تا سرزمین خویش را آباد نمایند.»

آرزوی هر خانواده، مادر و پدر این است تا فرزندان‌شان در فضای آرام و مصون بزرگ شوند. غلام یحیی نسبت مسایل امنیتی نمی‌خواهد در ارتباط به خانواده‌اش چیزی بگوید اما فهمیده می‌شود که یک پدر است و آرزو‌هایی برای کودکان این سرزمین دارد، او می‌گوید: «آرزوی هر پدر سرباز این است که کودکان‌اش در فضای صلح درس بخوانند و بزرگ شوند.»

بریدمل غلام یحیی محمدی به پرسش خبرنگار خبرگزاری نشانه در ارتباط به آموزش‌های دینی در ارتش افغانستان چنین می‌گوید: «ما در چوکات وزارت دفاع در قول اردوهای خود آمریت عقیدتی – فرهنگی داریم و همیشه سربازان ارتش پنج وقت نماز خود را می‌خوانند و در ماه رمضان ختم قرآن برگزار می‌نمایند.«

یحیی محمدی مدتی زیادی می‌شود که خانه نرفته است و انتظار دارد که از طریق خبرگزاری نشانه حرف‌ها و عکس‌های او را خانواده‌اش ببینند.

آقای محمدی می‌گوید: «ما در مواقع گوناگون به مردم ملکی در پهلوی موضوعات نظامی، کمک‌های انسانی مثل توزیع مواد غذایی و غیر غذایی نیز داریم. در سیلاب و برف‌کوچ نیز ارتش به داد مردم ملکی می‌رسد.»

ماین‌روب شجاع ما هنوز در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارد. او می‌گوید که «فیس‌بوک»، «واتس‌آپ» و از این‌ قبیل چیزها ندارد. برای همین دوست دارد تا مصاحبه‌ها و عکس‌هایش را برایش بفرستیم و شمارۀ «واتس‌آپ» دوست‌اش را می‌دهد و خوش‌حالی‌ او از مصاحبه این است که حتما خانواده‌اش چهره‌اش را خواهند دید و مردمش قصه‌هایش را خواهند شنید.

بریدمل غلام یحیا محمدی از مردم می‌خواهد نیروهای امنیتی‌شان را حمایت و پشتیبانی کنند و آرزوی بهترین‌ها را برای مردم افغانستان دارد.