کتاب خانه دو

راه‌اندازی ایستگاه کتاب‌خوانی برای بانوان در ولایت جوزجان

محمدجان آریا

13 September 2020

برای نخستین بار یک بانو در ولایت جوزجان کتاب‌خانه‌یی را زیر نام «ایستگاه‌ کتاب‌خوانی برای بانوان» در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان ایجاد کرده است. در حال حاضر این کتاب‌خانه در حدود ۳۰۰ جلد کتاب با عنوان‌های گوناگون و مقداری مجله را در خود جای داده است.

فاطمه نیک رسولی، فعال حقوق زن و مسوول این کتاب‌خانه امروز (یک‌شنبه، ۲۳ سنبله) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که هدف او از ساخت این کتاب‌خانه، ترویج فرهنگ مطالعه در میان زنان و دختران جوزجانی است. خانم رسولی اضافه می‌کند که همۀ خدمات این کتاب‌خانه به شکل رایگان به دختران و زنان ارایه می‌شود.

خانم نیک‌ رسولی می‌افزاید که این کتاب‌خانه را با هزینۀ شخصی خود ساخته است. او توضیح می‌دهد که هنوز کارهای آنان در مرحلۀ ابتدایی قرار دارد و در مرحلۀ بعدی آنان با همکاری زنان دیگر جوزجانی کارزار گردآوری کتاب را راه‌اندازی خواهند کرد. به باور خانم رسولی، با این کار می‌توانند یک کتاب‌خانۀ پُر از موضوع‌ها و کتاب‌های مختلف را برای بانوان آماده کنند.

محمدعالم رحمانیار، رییس ادارۀ اطلاعات و فرهنگ در ولایت جوزجان می‌گوید که ساخت کتاب‌خانۀ شخصی برای گسترش و ترویج فرهنگ کتاب‌‌خوانی جزو کارهای مدنی به شمار می‌رود. او علاوه می‌کند که ریاست اطلاعات و فرهنگ همکار این کتاب‌خانه است. به گفتۀ آقای رحمانیار، آنان مجله‌ها و نشریات دولتی را به دست‌رس مسوولان همۀ کتاب‌خانه‌ها قرار می‌دهند.

در همین‌حال، نگیتا ملک، دانش‌جوی یکی از موسسه‌های تحصیلات عالی خصوصی در شهر شبرغان در پیوند به ساخت این کتاب‌خانه می‌گوید: «جای کتاب‌خانه‌های ویژۀ بانوان در شهر شبرغان خالی بود و با ایجاد این کتاب‌خانه، می‌توانیم با ذهن آرام و به دور از سر و صدا مطالعه کنیم.» به باور خانم نگیتا، دختران زیادی در شهر شبرغان علاقه‌مند ادبیات، فلسفه و سیاست هستند، اما به کتاب‌های تازه دست‌رسی ندارند. او امیدوار است که دولت و ارگان‌های غیردولتی برای بانوان کتاب‌خانه‌های مجهز بسازد.

پیش از این نیز ریاست امور زنان در ولایت جوزجان دَرب یک کتاب‌خانۀ دولتی را به روی دختران و زنان گشوده است. اما این نخستین‌ باری است که یک زن با تلاش و هزینۀ شخصی خود در مرکز شهر شبرغان، برای دختران و زنان کتاب‌خانه می‌سازد.