football11

مستطیل سبز؛ عرصۀ برابری‌طلبی دختران فوتبالیست هراتی

عاطفه غفوری

08 March 2020

در دو دهۀ اخیر، افغانستان شاهد بزرگترین و مهم‌ترین تحولات خود بوده است. افزایش مشارکت زنان در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، دانشگاهی و سرانجام در میدان‌های ورزشی بخشی از این تحولات شمرده می‌شوند. هرات نیز از این امر مستثنا نیست. دست کم در عرصۀ ورزش، علاقه‌مندی دختران هراتی به فوتبال آن‌قدر شیوع پیدا کرده است که همین اکنون ده‌ها دختر جوان در جست‌وجوی فرصت راه‌یابی به تیم‌های حرفه‌‌یی این شهر اند. شهری که هشت تیم حرفه‌یی از دختران فوتبالیست در آن، رسماً تمرینات ورزشی خود را انجام می‌دهند تا فرصت حضور در تیم منتخب هرات را بیابند.

استدیوم ورزشی هرات محل تمرین و مشق‌های روزانۀ فوتبال این دختران است. جایی که تا همین چندی پیش کاملاً در سیطرۀ مردان بود. سوسن محمدی یکی از آ‌ن‌هاست. دختر جوانی که پس از مبارزۀ طولانی با خانواده‌اش، اکنون توانسته پا به میدان سبز بگذارد. او می‌گوید، پخش مسابقات فوتبال از تلویزیون و ‌پی‌گیری خبرهای فوتبال بانوان از رسانه‌ها، اعضای خانواده‌اش را راضی کرده تا از مخالفت با او در بازی فوتبال، دست بردارند. سوسن می‌گوید، هرچند امکانات اندکی به فوتبال بانوان هرات اختصاص یافته اما استعدادهای قابل توجهی در میان علاقه‌مندان این ورزش شگوفا شده است.

سوسن که در پست مرکز تیم خود بازی می‌کند ادامه می‌دهد که اکنون یک به بازیکن مجرب تبدیل شده و این تجربه را از بازی در چند تورنمنت و در رقابت با تیم‌های فوتبال دختران دیگر ولایت‌ها به دست آورده است.

شبنم سلحشور، هم‌تیمی سوسن محمدی اعتقاد دارد که حضور آزادانۀ دختران هراتی در مستطیل سبز، آن‌هم در محیطی که آگنده است از تجربۀ افراطیت و زن‌ستیزی؛ او و خواهرانش را لبریز از حس برابری‌طلبی با مردان کرده است. همین تجربه برای شبنم باعث شد تا مشوق خواهرانش برای پیوستن به فوتبال گردد. حالا در کنار او، سه تن از خواهرانش نیز در تیم فوتبال دختران هرات بازی می‌کنند.

شبنم می‌گوید، عاشق فوتبال است و عشق به فوتبال او را کمک کرده تا به قول مولانا، قفل زندان بشکند. او اکنون در کنار هم‌تیمی‌هایش سه روز در هفته تمرین می‌کند.

مریم مهرزاد، هم‌بازی دیگر او می‌گوید، پنج سال می‌شود به تیم فوتبال بانوان هرات پیوسته است و حالا تمام موانع فرا راه خود را پشت سر گذاشته و به آیندۀ روشن فوتبال بانوان کشور دل بسته است.

نجیب‌الله نورزی، مربی تیم منتخب بانوان هرات باور دارد که برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال بانوان افغانستان سبب شده تا گرایش دختران به فوتبال بیش از پیش افزایش یابد.

شماری از دختران فوتبالیست هرات هم‌اکنون عضویت تیم ملی کشور را نیز دارند. در آخرین مسابقات لیگ برتر فوتبال بانوان کشور، تیم بانوان هرات توانست عنوان نایب قهرمانی این مسابقات را از آن خود کند.