IMG-20200203-WA0008

آغاز کار آسفالت سرک حلقوی شبرغان

محمدجان آریا

03 February 2020

کار آسفالت سرک حلقوی شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان به طول 15 کیلومتر با حضور روسای دولتی و معاون مقام ولایت جوزجان آغاز گردید. قرار است در قدم نخست ۲ کیلومتر این سرک قیرریزی شود و در گام بعد متباقی آن. گفتنی است با اتمام کار این سرک مشکلات ترانسپورت شهری شبرغان به کُلی رفع می‌‌گردد.

انجنیر عطالله کارگر رییس اداره حفظ و مراقبت سرک‌های ولایت جوزجان در پیوند به آغاز کار آسفالت سرک به رسانه‌ها گفت: “پروژه سرک حلقوی شبرغان چهار سال توسط وزارت ترانسپورت با یک شرکت خصوصی قرارداد شد. بعد از یک سلسله مشکلات، امروز توانستیم کار آسفالت دو کیلومتر با عرض 24 متر این سرک را آغاز کنیم و تصمیم بر این است تا پایان امسال پنج کیلومتر این سرک آسفالت شود.”

چهار سال پیش وزارت ترانسپورت با هزینه 1,3میلیارد افغانی، کار ساخت سرک حلقوی را در داخل شهر شبرغان آغاز نمود و پروژه در این مدت با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو شده است.

آقای کارگر می‌گوید: “از این‌که شهر شبرغان در مسیر بندر تجارتی آقینه ولایت فاریاب، ولایت سرپل و ولایت بلخ قرار دارد، مهم‌ترین مسیر ترانزیتی در شمال کشور به شمار می‌رود و با تکمیل پروژه نه تنها مشکلات ترافیکی و ترانسپورتی داخل شهر شبرغان حل می‌شود؛ بلکه مشکل ترانسپورتی ولایات هم‌جوار نیز حل می‌گردد.”

از سوی دیگر باشندگان شهر شبرغان با وجود استقبال از پروژۀ ملی از کُندکاری و کم‌کاری ارگان‌های مسوول دولتی و شرکت قراردادی شکایت دارند.

حیت مراد یولداش یکتن از باشندگان شهر شبرغان که خانه‌اش در کنار سرک حلقوی قرار گرفته است در ارتباط به اهمیت سرک و مشکلات موجود می‌گوید: “این‌که بعد از مشکلات زیادی که این پروژه داشت سرانجام کار آسفالت سرک آغاز شد؛ خیلی خوش هستم و امیدوارم هر چه زودتر کار این پروژه تکمیل شود.”

در مسیر سرک حلقوی شبرغان بیش از ده‌هزار خانواده زندگی می‌کنند؛ همچنان شماری از مردم خانه‌ها و زمین‌های خود را که در مسیر سرک قرار گرفته بود از دست دادند. با این همه چهار سال می‌شود که هنوز کار این پروژه ختم نشده است.

عبدالمجید قریه‌دار روستای “عید محله” شهر شبرغان در ارتباط به مشکلات مردم در مدت چهار سال گذشته می‌گوید: “در عیدمحله حدود 16 هزار نفر زندگی می‌کنند و دو مکتب نیز وجود دارد. امیدوار هستیم که هر چه زودتر این پروژه تمام شود چون سال‌های قبل در زمستان بعد از بارش باران‌ها در گِل بند می‌ماندیم و در تابستان نیز گَرد و خاک امان‌مان نمی‌داد. امیدوار هستیم که این‌بار به شکل جدی کار سرک آغاز شده باشد و زودتر تمام شود.”

پروژه سرک حلقوی شبرغان یکی از جنجالی‌ترین پروژهای‌ست که در سطح ولایت جوزجان با گذشت چهار سال هنوز تمام نشده است. گفته می‌شود مشکلات اقتصادی و گاهی هم مشکلات سیاسی از جمله مواردی‌ست که سد راه ساخت این سرک قرار گرفته‌اند.