IMG-20200127-WA0033

اعتراض مردم غور وارد هشتمین روز خود شد

عاطفه غفوری

28 January 2020

در هشتمین روز از اعتراض مردم ولایت غور نسبت به سیاست‌های تبعیض آمیز حکومت مرکزی در قبال این ولایت، صدها تن از شهروندان ولایت غور در هرات نیز به این اعتراض‌ها پیوستند.

معترضان دیروز با تجمع مقابل دفتر والی هرات نسبت به ادامه بی‌تفاوتی حکومت مرکزی به خواسته‌های معترضان غوری هشدار دادند.

ظرف یک هفته اخیر شهروندان ولایت غور با برپایی اعتراضی مدنی بنام “راه و روشنایی” خواستار آسفالت شاهراه‌های این ولایت و تامین انرژی برق مورد نیاز مردم شده‌اند.

اعتراضی که با بستن تمامی اداره‌های دولتی همراه بوده است.

گسترش دامنه اعتراض ها

تصویب بودجه مالی سال 1399 جرقه‌ای بود برای شعله ور شدن آتش خشم مردم ولایت غور نسبت به سالها زندگی در دشواری‌ها و عدم دسترسی به امکانات اولیه رفاهی.

درست یک شب قبل از آنکه نمایندگان مجلس به تصویب پرسش برانگیز بودجه سال مالی 1399 رای مثبت دهند مردم غور در اعتراض به این طرح در حال برنامه‌ریزی برای اعتراض بودند.

اعتراضی که فردای آن روز با بستن تمامی دکان‌ها، دفاتر دولتی و برپایی خیمه تحصن در برابر ساختمان ولایت غور همراه شد.

از آن روز تا کنون اگرچه دروازه تمامی اداره‌های دولتی بسته مانده‌اند اما هنوز خبری از توجه جدی حکومت مرکزی به خواسته های معترضان نیست.

حالا در هرات صدها تن از اهالی غور ساکن در این ولایت مقابل دفتر والی هرات خواستار توجه جدی حکومت مرکزی به این امر شدند.

فرهاد یکی از این معترضان هشدار می‌دهد که تا زمان پذیرفته شدن تمامی خواسته‌های مردم از سوی حکومت، اعتراض‌های آنها ادامه خواهد داشت.

اعتراض‌های که دلیل آن عدم اختصاص بودجه برای آسفالت شاهراه هرات غور و غور کابل و نیز مهیا سازی فرصت دسترسی مردم به برق است.

 عدم پاسخگویی، عامل شکاف عمیق ملت با دولت

معترضان غوری در هشت روز از این اعتراض‌ها تا کنون با صدور سه قطع‌نامه منتظر پاسخ حکومت مرکزی مانده‌اند.

محمد دادفر کریمی، فعال مدنی غور می‌گوید ادامه  بی‌توجهی حکومت در قبال خواسته‌های مردم، سبب فاصله گرفتن مردم از دولت شده و دولت تا حال پاسخی به معترضان نداده است.

نافرمانی گسترده مدنی آخرین گزینه

هم‌نوا با مردم ولایت غور نمایندگان این ولایت در مجلس نمایندگان نیز نسبت بی توجهی حکومت به خواسته‌های معترضان هشدار می دهند.

عطامحمد دهقانپور نماینده این ولایت در پارلمان می‌گوید آستانه تحمل مردم غور از نابسامانی‌ها و محرومیت بسر آمده و دیگر مجال ترمیم فاصله میان مردم و حکومت نیست.

او می‌گوید در صورت عدم تمکین حکومت مرکزی، نافرمانی مدنی سراسری در این ولایت رقم خواهد خورد.

بخشی از معترضان امروز نیز می‌گویند اگر همچنان با بی‌توجهی حکومت مرکزی مواجه شوند، اقدام به اخراج مقامهای محلی از غور خواهند کرد.

اعتراضی که حالا اداره محلی این ولایت نیز از آن اعلان حمایت نموده و می‌گوید که خواسته‌های مردم غور خواسته‌های برحق است.

عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور می‌گوید هم اکنون شفاخانه مرکزی غور، بانک ها، ترانسپورت زمینی و میدان هوایی این ولایت از فعالیت بازمانده‌اند.

او می‌گوید علی رغم انتقال خواسته‌های معترضان به مرکز، تا کنون شاهد اقدام جدی از کابل نبوده‌اند.