IMG-20200203-WA0013

انصراف از جشن فراغت؛ ساختن کتاب‌خانه برای کودکان پرورشگاه

عاطفه غفوری

03 February 2020

گروهی از دختران فارغ‌التحصیل از رشتۀ حقوق دانشگاه هرات با انصراف از شرکت در جشن فراغت، هزینۀ آن‍‌‌را به تاسیس یک کتابخانه برای کودکان بی‌سرپرست اختصاص دادند.

گامی که لبخند و شادی را برای کودکان یتیم در پرورشگاه خواجه عبدالله انصاری هرات به ارمغان آورده است.

حالا این اقدام از سوی مردم و مسوولان دانشگاه هرات شدیدا مورد استقبال و توجه قرار گرفته است.

دختران جوان هم می‌گویند، وقتی این ایده را با هم‌صنفی‌های خود در میان گذاشتند، گروهی آن‌ها را حتی تمسخر کرده‌اند.

نسیم‌آوران دانایی 

می‌توانستند با شرکت در جشن فراغت در کنار سایر هم‌صنفان خود، شبی خاطره‌انگیز و پر هیجان را تجربه کنند. شبی که آرزوی هر دانشجویی است تا در پایان آن شور و شوق رسیدن به یکی از قله‌های موفقیت و دانش را با تمام وجود حس کند.

اما در جستجوی احساسی خوشایندتر و ماندگار‌تر به سراغ ایده‌ای رفتند که هر دانشجویی در جایگاه آ‌ن‌ها جرات تجربه و فکر کردن به آن را ندارد؛ انصراف از جشن همگانی و اختصاص بودجۀ آن به تاسیس کتابخانه برای کودکان پرورشگاه.

سونیا سراج یکی از این دانشجویان می‌گوید، هنگامی که این ایده را با سایر هم صنفی‌های خود در میان گذاشته با کنایه و حتل تمسخر آن‌ها مواجه شده است.

اما همین ایدۀ متفاوت، شش‌تن از دختران دانشجو را توانست گرد هم جمع کند.

گذر از جشن پرهزینه 

جشن‌های فراغت دانشجویان در هرات هرسال ملیون‌ها افغانی پول را به حساب مالکان تالارها، گل فروشی‌ها و سرویس‌های تهیه غذا و لباس می‌فرستد.

به صورت میانگین هر دانشجو در جشن فراغت خودش دست کم پانزده هزار افغانی هزینه می‌کند.

اما همین شش دختر جوان توانستند با اختصاص هزینۀ جشن فراغت‌شان، دست‌کم یک هزار جلد کتاب را برای کتابخانۀ پرورشگاه خواجه عبدالله انصاری تهیه کنند.

مهتاب محمدی یکی دیگر از این دانشجویان می‌گوید، هدف از این‌کار، مسوولانه اندیشیدن به آیندۀ کشور، جلوگیری از مصرف بی‌جای پول و سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی است که باعث رشد، ترقی و روشنگری اذهان جامعه می‌گردد.

استقبال مسوولان دانشگاه هرات

بر پایۀ این اصل که جامعه بی کتابخانه از آفرینش تمدن عاجز است، دانشگاه هرات اقدام این شش دختر جوان را گامی ارزشمند برای نهادینه‌سازی فرهنگ کتابخوانی و گریز از تجمل‌گرایی و هزینه‌های بی‌جا می‌داند.

عبدالله فایز، رئیس دانشگاه هرات می‌گوید، مصارف بی‌جا شبیۀ آن‌چه در جشن‌های فراغت دانشجویان در هرات جریان دارد، باعث از بین رفتن بنیۀ اقتصادی کشور می‌شود. او خلاقیت و ابتکار این دختران را گامی نیک می‌داند و می‌گوید از چنین برنامه‌هایی همواره پشتیبانی خواهد کرد.

جمشید نیک‌جو رئیس دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه هرات نیز این اقدام فارغان رشتۀ حقوق را حرکت تاریخی عنوان می‌کند.

او می‌گوید، فرهنگ مصرف‌گرایی جاری در جشن‌های فراغت یک پدیدۀ نکوهش برانگیز است.

اما آن‌چه بیش از همه حرکت این دختران جوان را تحسین برانگیز و مهم جلوه می‌دهد، دیدن لبخند کودکان پرورشگاه خواجه عبدالله انصاری هرات است. کودکانی که سرمست از دسترسی به کتاب‌های جدید با تبسم‌هایی از صمیم قلب احساس سپاس‌گزاری‌شان را به این دختران منتقل می‌کنند.