WhatsApp Image 2020-03-15 at 1.49.22 PM

برگزاری برنامۀ هم‌دلی به پیش‌واز سال‌نو در جوزجان

محمدجان آریا

15 March 2020

موسسۀ عمل مردم برای تغییر، برنامۀ تفریحی و نمایش‌گاه نقاشی و صنایع‌دستی زنان را به پیش‌واز سال‌نو به‌عنوان روز هم‌دلی در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان برگزار کرد.

در برنامۀ هم‌دلی که بیش‌تر اشتراک کنندگان را بانوان تشکیل می‌داد، در پهلوی برنامه‌های تفریحی، نقاشی و صنایع‌دستی زنان جوزجان نیز در باغ‌زنان شهر شبرغان به‌نمایش گذاشته شد.

شگوفه آروین برگزار کنندۀ برنامه، به خبرگزاری نشانه می‌گوید: «هدف ما از برگزاری این برنامه معرفی صنایع‌دستی زنان است و هم‌چنان خواستیم به پیش‌واز سال‌نو و نوروز، بانوان و کودکان‌کار را گردهم بیاوریم تا از فضای سبز با هم لذت ببریم و خوش‌حال باشیم.»

همه‌ساله نهادهای مدنی با برگزاری برنامه‌های نوروزی در باغ‌زنان شبرغان نوروز را خوش‌آمد می‌گویند و امسال نیز تعدادی زیادی از بانوان و آقایان در باغ‌زنان حضور دارند.

بانو آروین می‌افزاید: «تلاش ما این‌است تا با برگزاری برنامه‌های هم‌دلی، بانوان را گردهم بیاوریم و برای‌شان برنامه‌های خودمانی برگزار کنیم.

امسال در برنامۀ هم‌دلی، کودکان‌کار نیز حضور دارند تا از موسیقی و نور خورشید در فضای سبز لذت ببرند و با بادکنک‌های به دست، بهار و نوروز را مزمزه کنند.

فرشته نورانی یک‌تن از اشتراک کنندگان این برنامه به خبرگزاری نشانه می‌گوید: «برگزاری چنین برنامه‌ها و نمایش صنایع‌دستی زنان تاثیر زیادی بالای بازار کار و تولید زنان می‌گذارد، چون کسانی‌که در چنین برنامه‌ها شرکت می‌کنند با تولیدات زنان آشنا می‌شوند.»

جنگ و ناامنی مانع بزرگی‌ست که روبروی پیش‌رفت کشور قرار گرفته است و در پهلوی خسارات فزیکی، مشکلات روحی‌روانی را نیز به بار می‌آورد.

بانو نورانی می‌افزاید: «ما از جنگ کاملن خسته هستیم و با اشتراک در چنین برنامه‌ها می‌خواهیم پیام سبز و صلح را برای تمام جریان‌های درگیر در افغانستان برسانیم و می‌خواهیم مثل دیگران شاد زندگی کنیم.»

در چندسال اخیر برگزاری برنامه‌های فرهنگی در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان نسبت به گذشته‌ها افزایش یافته است.

از جمله برگزاری شب یلدا، برنامه‌های فرهنگی‌ادبی و هم‌چنان برگزاری برنامه‌های تفریحی به پیش‌واز از نوروز و سال‌نو بخشی از فرهنگ مردم شبرغان به شمار می‌رود.