IMG-20200130-WA0001

برگزاری گفت‌وگوی دانشجویی میان دختران و پسران در جوزجان 

محمدجان آریا

30 January 2020

مناظرۀ دانش‌جویی میان ۳۰ تن از دانشجویان دانشگاه جوزجان با همکاری ریاست اطلاعات و فرهنگ در ارتباط به مشکلات فراروی زنان و راه‌حل‌های آن؛ توسط گروه دانشجویی “توسعه جوان” به مدت سه روز در سالن مرکز آموزشی لینکلن در شبرغان مرکز ولایت جوزجان برگزار شد.

حبیب‌الله جویا مسوول گروه توسعه جوان و دانشجوی دانشگاه جوزجان در ارتباط به برنامه‌شان به خبرگزاری نشانه می‌گوید: “گروه رضاکار توسعه جوان، این برنامه را در محور گفتمان درباره جایگاه زنان از دید جامعه، بُعد دینی و هم‌چنان از دیدگاه دموکراسی میان پانزده تن از دختران و پانزده تن از پسران برگزار نموده است”.

آقای جویا می‌افزاید: “ما ۳۰ تن اعم از دختر و پسر به مدت سه روز روی چالش‌های فراروی بانوان و راه‌حل‌های بیرون رفت از آن، میان دانشجویان به گفت‌وگو پرداختیم. بعد این‌‌گونه به شکل رضاکارانه مفاهیم مدنی و مرتبط به حقوق بشر در میان جوانان و همچنین در میان خانواده‌ها ترویج پیدا می‌کند تا همه از حق و حقوق‌شان آگاه شوند”.

تیم توسعه جوان توسط تعدادی از دانش‌جویان دانشگاه جوزجان به شکل رضاکارانه ایجاد گردیده است که هدف شان کارهای مدنی و رضاکارانه است.

 ازدواج‌های زیر سن، ازدواج‌های اجباری، محرومیت از حق تحصیل، خیابان آزاری، خشونت‌های فیزیکی و لفظی و آزار جنسی از جمله مشکلاتی‌اند که تمام زنان و دختران افغانستان با آن‌ها روبرو هستند. گروه توسعه جوان تلاش کرده است با اشتراک پانزده دختر راه‌حل‌های مناسبی برای محو این چالش‌ها پیدا کند.

بشیره عضو تیم توسعه جوان و یکی از اشتراک کنندگان این برنامه که دانشجوی سیاست و دیپلوماسی نیز است؛ دربارۀ برگزاری برنامه و اشتراک دختران در چنین برنامه‌ها می‌گوید: “ما تلاش می‌کنیم تا با برگزاری چنین برنامه‌ها، انگیزۀ یادگیری و گفتمان را در میان جوانان ترویج دهیم. همچنین این‌‌گونه گفت‌وگوها و راه‌حل‌های ما از طریق جوانان به داخل خانواده نیز نفوذ یابد”. بانو بشیره در ادامه می‌گوید: “ما امروز دربارۀ جایگاه زن از دیدگاه دین و دهه دموکراسی در افغانستان بحث کردیم و بعد از گفت‌وگو بسیاری از نقطه‌هایی که پنهان بودند، آشکار شدند. سهم‌گیری زنان در حکومت‌داری و سیاست در افغانستان از جمله پیش‌رفت‌هایی است که در دهه دموکراسی به وجود آمده است”.

بشیره به این‌باور است که برای فعلا تنها آگاهی بیشتر از طریق جوانان می‌تواند خشونت را علیه زنان کاهش دهد و همین‌گونه گفت‌وگوها باعث می‌شود که دیدگاه جامعه نیز نسبت به زنان تغییر مثبت داشته باشد.

لینه فیضی بانوی جوان و دانشجوی دانشگاه جوزجان بعد از این‌که خبر یافته چنین برنامه‌ای برگزار شده است؛ سری به محل برگزاری برنامه می‌زند. او می‌گوید: “خیابان آزاری از جمله مشکلات جدی در افغانستان است و برگزاری چنین برنامه‌ها کم از کم برای کسانی‌که در برنامه اشتراک می‌کنند، خیلی خوب و موثر است. وقتی می‌بینند که دختران نیز می‌توانند در کنار پسران فعالیت فکری و مدنی داشته باشند به توانایی دختران باور می‌کنند”.

در بیشتر موارد گروه‌های مدنی رضاکار که بدون تمویل کننده و دونر‌های خارجی،  برنامه‌های ظرفیت‌سازی و آگاهی‌دهی را برگزار می‌کنند از چشم‌ رسانه‌ها به دور مانده‌اند و گروه توسعه جوان یکی از این‌ گروه‌هاست که به شکل رضاکار توسط دانشجویان دانشگاه جوزجان ایجاد گردیده است و تلاش می‌کنند تا مفهوم  “جامعه مدنی” به شکل واقعی آن را روبروی جامعه بگذارند.