امین-

جاده‌های خلوت و دزدان بی‌مروت؛ رهزنی‌های مسلحانه در هرات افزایش یافته است

عاطفه غفوری

25 April 2020

گسترش ویروس کرونا و وضع محدودیت‌ها بر گشت‌وگذار مردم در شهر هرات سبب شده است که جاده‌ها و خیابان‌های هرات خلوت بی‌سابقه‌یی را تجربه کنند. رهزنان مسلح با استفاده از این فرصت در کمین گرفتن پول، گوشی و وسایط نقلیۀ رهگذران هستند. شهروندان هرات با انتقاد از این وضعیت، پولیس را در تأمین نظم شهری مقصر می‌دانند و از مسوولان امنیتی می‌خواهند که جلو این رهزنی‌های مسلحانه را بگیرند.

نذیر ایوبی یکی از قربانیان رهزنی‌های مسلحانه است که هفتۀ پیش، دزدان مسلح گوشی و یک مقدار پولش را به زور از پیشش گرفته‌اند. این باشندۀ هرات می‌گوید که غروب یک‌شنبۀ گذشته (۳۱ حمل) هنگامی که به سمت خانه‌اش در حال حرکت بود، رهزنان مسلح موترسایکل‌سوار او را تهدید کرده‌اند که پول نقد و گوشی ‌همراهش را به آنان تحویل دهد. آقای ایوبی که چارۀ دیگری نداشت، می‌افزاید که این رهزنان پس از گرفتن گوشی و پول نقدش، فوراً ساحه را ترک کردند.

این قربانی رهزنی‌های مسلحانه، پولیس را به بی‌توجهی به تأمین نظم شهری متهم می‌کند و از فرماندهی پولیس هرات می‌خواهد که با وضع محدودیت بر رفت‌وآمد مردم، نظارت‌ از خیابان‌های خلوت را نیز افزایش دهد.

همچنان امید، قربانی دیگری رهزنی‌های مسلحانه در شهر هرات است. این پسر جوان که پولیس هرات را در افزایش رهزنی‌های مسلحانۀ اخیر در شهر مقصر می‌داند، می‌گوید که چند شبی پیش در منطقۀ «تانک مولوی» از مربوطات ناحیۀ نهم شهر هرات هنگام برگشت به خانه‌ با کمین گروهی از رهزنان مسلح روبه‌رو شده است. دزدان مسلح با تهدید، گوشی و کمرۀ تصویربرداری او را از نزدش گرفته‌اند.

با این همه، نذیر ایوبی و امید، تنها دو باشندۀ هرات نیستند که در روزهای قرنطینۀ در دام رهزنان مسلح گیر افتاده‌‌اند، بلکه ده‌ها رویداد دیگری شبیه این نیز در روزهای قرنطینه در هرات اتفاق افتاده است.

باشنده‌گان هرات با انتقاد از پولیس می‌گویند که به سبب بی‌توجهی مسوولان امنیتی گشت‌وگذار در جاده‌های خلوت شهر برای آنان به یک چالش جدی بدل شده است. به گفتۀ آنان، رهزنان مسلح که بیش‌تر پسران جوان هستند به شکل گروهی و با موترسایکل‌ها اشیای قیمتی مردم را به زور می‌گیرند. به باور آنان افزایش فقر، بی‌کاری و دست‌رسی آزادانۀ افراد و گروه‌های غیرمسوول به حمل سلاح از عوامل عمده‌یی است که رهزنی‌های مسلحانه را در شهر هرات افزایش داده است.

این درحالی است که به سبب شیوع و گسترش ویروس کرونا در هرات، مسوولان امنیتی بر گشت‌وگذار مردم در شهر قیودات وضع کرده‌اند. حدود یک ماه می‌شود که خلوت بی‌سابقه‌یی در جاده‌ها و خیابان‌های هرات حاکم است. شهروندان هرات می‌گویند که دزدان مسلح با سوء استفاده از این وضعیت، به رهزنی‌ها پرداخته‌اند.

شماری از آگاهان نظامی اما افزایش رهزنی‌های مسلحانه را معلول علت دیگری می‌دانند. غلام حسن مجروح، نظامی بازنشسته می‌گوید که اعمال محدودیت بر کاروبار مردم، سبب شده است که فقر و ناداری افزایش یابد و در نتیجۀ جوانان به رهزنی روی بیاورند. آقای مجروح می‌افزاید: «بسته ‌شدن بازار، بیکاری و کسادی کسب‌وکار زیر سایۀ بی‌برنامه‌گی دولت برای جلوگیری از فقر، به بزهکاری‌های بیش‌تری در هرات منجر خواهد شد.» او از مسوولان محلی این ولایت می‌خواهد که در کنار مبارزه با ویروس کرونا، برای مبارزه با فقر نیز برنامه‌ریزی کنند تا از بی‌نظمی و رهزنی‌های مسلحانه در شهر پیش‌گیری شود.

با این حال، فرماندهی پولیس هرات می‌گوید که با وضع محدودیت‌ها بر گشت‌وگذار و حضور فعال پولیس در چهارراهی‌های شهر، جرایم جنایی و سرقت‌های مسلحانه در هرات کنترل شده است. عبدالاحد ولیزاده، سخنگوی فرماندهی پولیس هرات به خبرگزاری نشانه می‌گوید که پولیس این ولایت در یک ماه پسین دست‌کم ۱۵۰ دزد مسلح را بازداشت کرده است. آقای ولیزاده همچنان اطمینان می‌دهد که برای تأمین امنیت خیابان‌های شهر هرات نیز برنامه‌هایی روی دست گرفته خواهد شد.