هرات

هرات؛ نگرانی شهروندان از وقوع رویدادهای تروریستی در مراسم عید فطر

عاطفه غفوری

23 May 2020

در آستانۀ عید سعید فطر، شماری از باشنده‌گان هرات نسبت به آن‌چه احتمال رویدادهای تروریستی و سرقت‌های مسلحانه در روزهای عید خوانده می‌شود، ابراز نگرانی می‌کنند. آنان می‌گویند، با توجه به تشدید حملات طالبان در روزهای پسین، احتمال برنامه‌ریزی برای برهم‌زدن اوضاع در روزهای شادی مردم و به ویژه نماز عید از سوی این گروه، بیش از پیش آنان را نگران ساخته است. باشنده‌گان هرات از نیروهای امنیتی و حکومت محلی این ولایت می‌خواهند که تدابیر لازم را برای تأمین امنیت این شهر بیش‌تر بسازند.

فیروزاحمد بهزاد باشندۀ هرات می‌گوید که نیروهای امنیتی مستقر در این ولایت باید برای تأمین امنیت مردم در روزهای عید برنامه‌های دقیق و همه‌جانبه داشته باشند. همچنان صفی‌الله یاران، دکان‌دار می‌گوید که هرچند شیوع ویروس کرونا، رسوم ویژۀ عید را در هرات به شدت کم‌رنگ ساخته است، اما نگرانی‌ها از حمله‌های تروریستی گروه‌های وابسته به طالبان بر مردم، عید امسال را تقریباً به حاشیه برده است.

با این حال، مسوولان محلی هرات از آماده‌گی کامل نیروهای امنیتی برای تأمین امنیت شهر و باشنده‌گان هرات و ولسوالی‌های این ولایت در روزهای عید خبر می‌دهند. جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید که بر اساس تصمیم شورای نظامی این ولایت، به همۀ نیروهای امنیتی و دفاعی مستقر در هرات دستور آماده باش کامل داده شده است.

مسوولان محلی هرات در حالی از تأمین امنیت مردم در روزهای عید خبر می‌دهند که افزایش سرقت‌های مسلحانه در روزهای پسین، نگرانی جدی امنیتی را برای مردم این ولایت به همراه داشته است. پولیس هرات اما از بازداشت ده‌ها تن از دزدان مسلح خبر می‌دهد و افزایش ره‌گیری‌های مسلحانه و ناامنی را در این شهر رد می‌کند. پولیس هرات می‌گوید که در این اواخر حضور پولیس در نکات مختلف شهر افزایش یافته و جلو سرقت‌های مسلحانه گرفته شده است.

بر اساس آمار فرماندهی پولیس هرات، تنها در دو ماه پسین، بیش از ۳۵۰ دزد مسلح و عاملان جرایم جنایی در این ولایت بازداشت شده‌اند.