IMG-20200526-WA0014

جنگ، کرونا، عید و بی‌خانه‌گی

پس از آغاز عملیات‌های مشترک پاک‌سازی نیروهای امنیتی در ولسوالی‌های پنچ گانۀ آقچه ولایت جوزجان و در قسمت نوار مرزی میان افغانستان و ترکمنستان تا روز نخست عید و اعلام آتش‌بس از سوی گروه طالبان، پنجصد خانواده گیر مانده در جنگ از ولسوالی‌های مردیان و  منگجیک فرار و به ولسوالی آقچه ولایت جوزجان آمده‌اند.

عبدالقادر مالیه، معاون مقام ولایت جوزجان امروز سه‌شنبه ششم جوزا به خبرگزاری نشانه می گوید: «خانواده‌های جنگ زده سه روز  پیش از آتش‌بس و در جریان جنگ از خانه‌های‌شان فرار نموده بودند که توسط دولت در مکاتب ولسوالی آقچه جابه‌جا شده‌اند.»

آقای مالیه می‌افزاید که ظلم و ستم بیش از حد گروه طالبان در ولسوالی‌های ناامن ولایت جوزجان باعث شد که دولت مجبور به آغاز عملیات پاک‌سازی در این منطقه شود.

معاون مقام ولایت جوزجان اضافه می‌کند که روزانه برای بی‌جاشدگان توسط حکومت محلی نان خشک و دیگر ضرورت‌های اولیه خوراکی تهیه می‌شود.

پیش از این مسوولین امنیتی و محلی ولایت جوزجان گفته‌اند که در جریان عملیات‌های نیروهای امنیتی، گروه طالبان مسلح در خانه‌های مردم ملکی سنگر  می‌گیرند و به نیروهای امنیتی شلیک می‌کنند.

عبدالمعروف آذر، سخنگوی والی جوزجان می‌گوید، وقتی که مخالفین مسلح دولت توان رویارویی با نیروهای امنیتی را نداشته باشند؛ خود را در خانه‌های مردم پنهان می‌کنند و مردم ملکی سپر انسانی قرار می‌دهند.

خال محمد که به تازه‌گی از ولسوالی مردیان به ولسوالی آقچه آمده است می گوید:«تا جایی که من خبر دارم از چهار ولسوالی 5 هزار خانواده بی‌جا شده‌اند که بیشترین آن‌ها به شبرغان مرکز ولایت جوزجان و دیگر ولایات رفته‌اند.»

خال‌مراد، اضافه می‌کند که جنگ و کرونا باعث شد که نه عیدی داشته باشیم و نه خانه‌ای برای آرامش و زندگی.

به تازه‌گی نهادهای مدنی ولایت جوزجان  با همکاری بازرگانان مواد خوراکی اولیه را نیز برای 500 خانوادۀ بی‌جا شده در ولسوالی آقچه توزیع نموده‌اند.

قمرالدین پویا عزیز، فعال مدنی ولایت جوزجان می‌گوید که وضعیت معیشتی و صحی بی‌جاشدگان مناسب نیست و  هوای بالای مثبت 35 درجه زندگی را برای آن‌ها دشوار ساخته است.

آقای عزیز، تاکید می‌کند که اگر دولت و نهاد‌های مدد رسان توجۀ جدی نکنند از یک‌سو کرونا و از سوی دیگر جنگ وضعیت بی‌جاشدگان را تا مرز فاجعه انسانی خواهد رساند.

از یک ماه به این طرف عملیات مشترک نیروهای امنیتی به هدف پاک‌سازی ولسوالی‌های ناامن در  ولایت جوزجان آغاز شده است که تا اکنون بنابر گزارش مسوولان ارتش، ولسوالی‌های قرقین و خم‌آب در مرز کشور ترکمنستان و بخش‌های زیادی از ولسوالی‌های مردیان و منگجیک از  وجود طالبان مسلح پاک‌سازی شده است.