9999999

رحمت یا ویروس واگیردار؛ واکنش‌ها به سخنان جنجالی مجیب رحمان انصاری

عاطفه غفوری

04 April 2020

با آن‌که آگاهان و سازمان‌های صحی جهان توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا باید از هر گونه تجمعات خودداری شود، اما یکی از چهره‌های مذهبی در ولایت هرات از مردم خواسته است که نباید نمازهای جماعت و مراسم مذهبی را ترک کنند. این چهرۀ مذهبی ابتلا شدن به ویروس کرونا را «رحمت» برای مسلمانان دانسته و از آنان خواسته است که از گسترش این ویروس هراس نداشته باشند. سخنان این فرد مذهبی اما با واکنش‌های گستردۀ باشنده‌گان ولایت هرات روبه‌رو شده است.

مجیب‌الرحمن انصاری، خطیب مسجد جامع گازرگاه شهر هرات که به موضع‌گیری‌های تندروانه دینی در هرات شهرت دارد، دیروز جمعه، پانزدهم حمل در سخنرانی اش هنگام نام جمعه گفته است که «ویروس کرونا برای کافران و گناه‌کاران عذاب است و برای مسلمانان رحمت.» آقای انصاری از نمازگزاران خواسته است که به دلیل هراس از این ویروس از برگزاری نمازهای جماعت خودداری نکنند.

این اظهارات آقای انصاری با واکنش‌های متفاوتی همراه است. شماری از باشنده‌گان هرات از آن استقبال کرده، اما عدۀ زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به اظهارات و باور این روحانی واکنش‌های منفی نشان داده اند.

سیامک هروی، باشنده هرات در برگۀ فیسبوکش نوشته است که اظهارات آقای انصاری می‌تواند زمینه را برای گسترش ویروس کرونا در این ولایت فراهم کند. او نوشته است: «در صورتی که آقای انصاری بر این سخنان خود باور دارد، بهتر است به شفاخانه بیماران ویژۀ کرونا در هرات برود و چند روزی را در خدمت آنان بگذراند.»

همچنان آرین آرون دیگر شهروند هرات در برگۀ توییترش نگاشته است، اگر آقای انصاری باور دارد که کرونا برای مسلمانان رحمت است، آرزو می‌کنم این رحمت خدا شامل حال آقای انصاری شود.

همچنان وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه کشور می‌گوید: «بهتر است از آقای انصاری خواهش شود که به گونۀ داوطلبانه و تنها برای یک هفته در شفاخانه شیدایی حضور یابد و به بیماران روحیه بدهد.»

این نخستین باری نیست که یک چهره مذهبی در کشور مردم را به تجمع و برگزاری مراسم مذهبی دعوت می‌کند. از این پیش، شماری از ملاامامان مساجد در ولایت ننگرهار نیز گفته بودند که ویروس کرونا با مسلمانان کاری ندارد. والی ننگرهار اما هشدار داده بود، در صورتی که با چنین یک چهرۀ مذهبی روبه‌رو شود، او را بدون داشتن امکانات بهداشتی در خدمت افراد مبتلا به ویروس کرونا خواهد گماشت.

اظهارات اخیر آقای انصاری در حالی با واکنش تند باشنده‌گان هرات روبه‌رو شده است که دو روز پیش ریاست حج و اوقاف هرات خواهان توقف برگزاری نماز جمعه و نمازهای جماعت در این ولایت شد. این ریاست اعلام کرده است که «با استناد به فتواهای مراکز مهم دینی جهان از جمله مصر، عربستان سعودی، پاکستان، ترکیه و تاکید هیأت علمی ‌وزارت حج و اوقاف کشور، بهتر است نمازهای جماعت در هرات متوقف شود و مردم نماز خود را در خانه بخوانند.»

با این حال، به شمول آقای انصاری شماری از ملا امامان مساجد در ولایت هرات هنوزهم ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند و از برگزاری نمازهای جماعت خودداری نمی‌کنند.

مسوولان ریاست حج و اوقاف ولایت هرات می‌گویند از میان هزاران مسجد در این ولایت تنها نمازگزاران 490 مسجد حاضر شده‌اند که نمازهای جماعت و نماز جمعه را برای مدتی توقف دهند. برخی از مساجد دیگر اما توقف نماز جماعت را خلاف اصول دینی می‌دانند و بر لزوم برپایی نماز جماعت تحت هر شرایط ممکن، تاکید دارند.

مسوولان وزارت صحت عامه اما ویروس کرونا را یک بیماری واگیردار عنوان کرده و تایید می‌کنند که همین اکنون یک عضو ارشد شورای علمای دین در ولایت هرات به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در شفاخانۀ شیدایی این شهر تحت مراقبت قرار دارد.

مسوولان ریاست حج و اوقاف ولایت هرات درحالی از نمازگزاران خواسته است که نماز جمعه و نمازهای جماعت را برای مدتی توقف دهند که شیوع ویروس کرونا «کووید 19» به نزده ولایت کشور گسترش یافته است. آمارهای وزارت صحت عامه نشان می‌دهد که در حال حاضر 299 شهروند کشور به این ویروس مبتلا شده اند. بیش‌ترین شمار مبتلایان به این ویروس در ولایت هرات گزارش شده است.