IMG-20200305-WA0001

روند آگاهی‌دهی صحت عامۀ جوزجان از ویروس کرونا

محمدجان آریا

05 March 2020

داکتران و مسوولین بخش صحت عامۀ ولایت جوزجان روند آگاهی‌‌دهی و پیش‌گیری از ویروس کرونا را در شهر شبرغان آغاز نموده‌اند. از آنجاییکه شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان راه‌ترانزیتی میان شمال و شرق کشور به شمار می‌رود؛ روزانه هزاران تن در شاهراه نمبر یک ولایت جوزجان رفت و آمد می‌کنند.

داکتر غلام خالص، مسوول سرویلانس  امراض صحت‌عامۀ جوزجان در ارتباط به کمپاین آگاهی دهی به رسانه‌ها می‌گوید: “امکانات ما در جوزجان یک مجمتع صحی بیست بستر است و اگر موردی پیدا شد ما در همین‌جا تلاش می‌کنیم که تداوی کنیم و ساحۀ جداگانه را برای بیماران طرق تنفسی اختصاص داده‌ایم و در صورتی که ما مشکوک می‌شویم از گلوی بیمار نمونه‌گیری و به خاطر تشخیص به مرکز می‌فرستیم.

آقای خالص می‌افزاید: “ما در هر دو کمربند ورودی شهر شبرغان افراد ویژه‌ای را توظیف نموده‌ایم که برای کسانی که وارد شهر شبرغان می‌شوند توصیه‌های لازم را نمایند و در صورت مشاهده علائم، بیماران را به شفاخانه انتقال می‌دهیم.”

به افرادی که از کشور ایران و چین به شهر شبرغان می‌آیند از طرف ریاست صحت عامۀ این ولایت توصیه می‌شود که دو هفته را در خانه بمانند و همه روزه مسوولین با آن‌ها تماس می‌گیرند و در صورت داشتن تَب و یا سرفه آن‌ها را به شفاخانه می‌آورند.

آقای خالص می‌افزاید که تا اکنون هیچ مورد مشکوک در ولایت جوزجان دیده نشده است و آن‌ها وضعیت را زیر کنترول دارند که در صورت مشاهدۀ هر گونه موردی به زودترین فُرصت با امکانات دست داشته‌شان به خاطر رفع مشکل اقدام خواهند کرد.

ریاست صحت‌عامۀ ولایت جوزجان از جامعۀمدنی، عالمان دین و دیگر نهادهای خصوصی کمک خواسته‌اند تا در قسمت آگاهی‌دهی ویروس کرونا این ریاست را هم‌کاری نمایند.

اسماعیل عزتی، یک‌تن از باشندگان ولایت جوزجان می‌گوید: “از این‌که دیده می‌شود ریاست صحت‌عامه در کمربندها افرادی را مسوول آگاهی نموده‌اند و هم‌چنان ساحۀ مشخصی را برای نگهداری بیماران ایجاد نموده‌اند خیلی هم کار خوب و پسندیده‌ای است و مردم را از نگرانی خلاص می‌کند.”

تا اکنون در جوزجان هیچ مورد مشکوکی از ویروس کرونا گزارش نشده است.

حبیب، که تازه ایران برگشته و به شفاخانه جهت معاینه آمده است می‌گوید:” از این‌که ارزش پول ایران پایین آمده است تصمیم گرفتم که به کشور برگردم و در هرات نیز معاینه شدیم و حالا هم این‌جا آمده‌ام که دوباره معاینه شوم و مشورۀ من به کسانی که تازه از ایران آمده‌اند این است که حتمن باید یک بار خود را معاینه نمایند.”

افغانستان در هم‌سایه‌گی چین و ایران قرار گرفته است؛ دو کشوری که بیش‌ترین تلفات ویروس کرونا در آن‌ها ثبت گردیده است و به اساس گزارش وزارت صحت‌عامۀ افغانستان تا اکنون در افغانستان تنها یک مورد واقعه مثبت کرونا گزارش شده است که آن هم در ولایت هرات می‌باشد.

تا دو هفتۀ دیگر رفت و آمد‌ها به خاطر سال‌نو و نوروز در ولایت بلخ آغاز می‌شود و قرار است شهر مزار شریف ولایت بلخ میزبان هزاران تن از سراسر کشور به خصوص ولایات غربی و جنوبی باشد که این خود نگرانی‌هایی را میان شهروندان بلخ و ولایات هم‌جوار بلخ به خاطر انتقال ویروس کرونا خلق کرده است.