IMG-20201103-WA0028

شعارنویسی علیه ازدواج‌های اجباری دختران در جوزجان

محمدجان آریا

03 November 2020

شماری از کنش‌گران مدنی و فعالین حقوق زن در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان برنامۀ شعارنویسی و دیوارنگاری را علیه ازدواج‌های اجباری و زیر سن دختران، راه‌اندازی نموده‌اند. آن‌ها شعارها و نقاشی‌هایشان را به هدف آگاهی دهی برای مردم در دیوارهای شهر شبرغان نوشته و حک کرده‌اند. این برنامه از سوی نهاد مدنی ائتلاف منع خشونت علیه زنان، راه‌اندازی شده است.

فرزین فهیمی، مسوول راه‌اندازی برنامۀ شعارنویسی امروز سه‌شنبه ۱۳ عقرب در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که هدف‌شان از راه‌اندازی این برنامه آگاهی‌دهی در پیوند به پی‌آمد ازدواج‌های اجباری و زیر سن دختران است. او علاوه می‌کند:«اکثر مردم در افغانستان خواندن و نوشتن را یاد ندارند و خانواده‌ها نیز دختران زیر سن را بدون آگاهی از پی‌آمدهایی که در پی دارد به ازدواج سوق می‌دهند.» بانو فهیمی، اضافه می‌کند که آن‌ها در پهلوی شعارنویسی، پی‌آمد ازدواج‌های اجباری و زیر سن را نیز در دیوارهای شهر شبرغان نقاشی کرده‌اند. فرزین، خاطرنشان می‌سازد که آن‌ها برای زندگی خوب و حقوق دختران و زنان تلاش می‌کنند. او تأکید می‌کند که باید ازدواج‌های اجباری از سوی خانواده‌ها متوقف شود. خانم فهیمی، حمایت دولت را شرط اصلی می‌داند.

در همین‌حال شکوفه علی‌بیک، عضوی دیگر از نهاد ائتلاف منع خشونت علیه زنان بیان می‌کند که پیش‌از این نیز آن‌ها در ولسوالی‌ها و روستاهای دور دست در پیوند به پی‌آمد ازدواج‌های اجباری و زیر سن، آگاهی‌دهی کرده‌اند. او می‌افزاید که شعارنویسی و نقاشی جزیی از کارزار آگاهی‌دهی آن‌ها می‌باشد.

از سوی دیگر رحمت‌الله رحیمی، یک‌تن از باشندگان ولایت جوزجان به این باور است که هنوز نهادهای مرتبط به دفاع از حقوق زنان و دولت نتوانسته‌اند که جلو ازدواج‌های اجباری را بگیرند. او تشریح می‌کند که دختران زیر سن در روستاهای دور دست و جنگ‌زده، وضعیت خوبی ندارند. به گفتۀ آقای رحیمی، شماری از خانواده‌ها به‌دور از چشم دولت دختران‌شان را زیر سن به شوهر می‌دهند. او از دولت، نهادهای مدنی و فعالین حقوق زنان می‌خواهد که بیش‌تر و دقیق‌تر آگاهی دهی کنند. آقای رحیمی نقش ملا امامان مساجد را در قسمت آگاهی دهی مهم می‌داند.

این برنامه در حالی در شهر شبرغان به‌منظور کاهش خشونت علیه زنان راه‌اندازی می‌شود که در هفتۀ گذشته یک دختر جوان ۱۶ ساله از سوی ناپدری‌اش در شهر شبرغان با شلیک گلوله به قتل رسید.